Tidsperspektivet – den som har utsatts är oftast i början av sin yrkesbana och händelserna sätter djupa spår som finns kvar länge.
Den som kränker är oftast en överordnad och väletablerad person i kyrkan. Personlig anknytning och beroendeställning är tydliga faktorer för den som utsatts.
Formerna spänner över hela fältet, från subtila och diffusa verbala kränkningar till våldtäkt eller försök till våldtäkt.
En omgivning som tonar ner, tystar ner eller agerar passivt. Vissa utsatta blir inte trodda av chefer, och inga åtgärder vidtas för att följa upp anmälan.
– Gråzoner och jargong kan flytta gränserna för vad som anses tillåtet. Kyrkans kram- och förlåtelsekultur kan göra det svårt att dra gränsen mellan professionellt och privat, det blir en glidande skala, säger Erik Gyll.
Han säger också att de analyserade berättelserna endast omfattar händelser som delats av anställda i Svenska kyrkan. Mycket finns också att göra vad gäller de ideella, förtroendevalda och församlingsbor.
– Det här är fruktansvärda berättelser. Det positiva är att orken har funnits att berätta dem. Nu måste vi fortsätta utveckla det långa arbete som vi gjort.