Zenon från Kition, på bilden till höger, var stoicismens grundare. Foto: Getty och Wikimedia commons
Unga kommer inte in som tomma blad i församlingsarbetet. Förstår man vilka ”väckelser” som finns på internet förstår man också mycket av vad unga längtar efter.
Jag har under några år spionerat på män på internet. De tillhör en specifik grupp: De är unga och de dras till en lära om livet som är allt annat än lättsam. Det ska dessutom visa sig att de här unga har något att lära kyrkan.
Det började med att jag blev rekommenderad att läsa nyutgivna böcker om stoicism av min läsnings-app. Kort därefter halkade jag in på en blogg med nio livsråd. För att återge tre av dem: Skriv dagbok. Sluta låt din tid gå till spillo. Reflektera över din död nu som då för att ta kontroll över rädslan inför att sluta existera.
Listan ger en salig blandning av praktiska och andliga uppmaningar. Men sammanhanget är det riktigt intressanta. Bloggen handlar om hur man kan ha användning för just stoicismens lärdomar i sin vardag.
Det finns uttryck som att ha ett ”stoiskt lugn” eller ”ta det som en stoiker”. Talesätten har sin bakgrund i den antika filosofi som – inte helt otippat – till stora delar handlar om att nå självbehärskning och frid.
En boom har ägt rum och stoicismen fortsätter att samla anhängare på internetforum, Youtube, poddar och bloggar. Det skrivs självhjälpsböcker om stoicism där de antika föregångarnas filosofi bearbetas i modern tappning, och de säljer stort.
Man kan betrakta det som en väckelserörelse som hittat sina former, men med mindre namnkunniga predikanter än, låt säga, Jordan B Peterson.
Visst gehör finns också i Sverige. Förlaget Volante har gett ut boken Hindret är vägen av en av den moderna stoicismens mest hyllade frontfigurer, Ryan Holiday. Holiday har ingen filosofisk utbildning, men trots det följer hundratusentals honom dagligen för nya insikter om livet och filosofi. Hans böcker har sålt i miljontals exemplar, och flera av hans föreläsningar på Youtube går varma med över en miljon visningar.
Stoicismen är bara ett av flera exempel på livsåskådningar som fått ny fart med hjälp av sociala medier. Gång på gång kan man se oanat tankegods sprida sig, attrahera människor och skapa nya folkrörelser.
”Att inspireras av andra utan att kompromissa med det egna budskapet är en kommunikativ ödesfråga för Svenska kyrkan.
Hur ska då kyrkan reagera på detta medielandskap där framförallt unga formar sin världsbild?
Först och främst, det räcker inte med att ”vara där unga är”. Jag har under det senaste året fungerat som kommunikatör i en församling i Svenska kyrkan. Det är ett arbete där frågan om hur kyrkan kan vara närvarande på de plattformar unga använder ständigt dyker upp.
Min övertygelse är att kyrkan vinner mycket lite på att starta fler Tiktok-konton med tappra (läs: tafatta) försök till roliga klipp.
Kyrkan behöver snarare förstå att unga inte kommer in som tomma blad i församlingsarbetet. Sannolikheten är stor att de lyssnar på föreläsningar på ”Intellectual Dark Web”, läser internetforum om nihilism eller ser på Tarotkort-läsningar på Youtube innan de somnar om kvällen.
Poängen är varken att kyrkan borde stånga sig in på någon marknad av andlighet eller finnas på alla digitala plattformar. Utmaningen ligger mycket närmare kyrkans hemmaplan, och handlar om att lyssna in ungas intresse för stora frågor.
Det kyrkan måste förstå är sambandet mellan vår samtid och de livsåskådningar som går hem. Förstår man vilka ”väckelser” som finns på internet förstår man också mycket av vad unga längtar efter.
Stoicismen, till exempel. Varför lockar den på 2020-talet? Många förklarar stoicismens frammarsch som ett svar på en värld som framstår som allt mer förgänglig. I tider av kris och utbredd hopplöshet vill många vägledas av en filosofi som är både dogmatisk och praktisk – men framförallt – inte flyr allvaret. Den betonar att vi alla ska dö, att allt ska upphöra och att mycket lite är värt att oroa sig för.
Kyrkan har något att komma med i en sådan tid. Det kristna hoppet är förankrat i både frihet och ansvar, glädje och allvar. De samtida stoikerna påminner om att många längtar efter annat än naiv optimism och framstegstro.
De visar oss också att kyrkan kan lära sig mycket om sig själv genom att titta annanstans. Att inspireras av andra utan att kompromissa med det egna budskapet är en kommunikativ ödesfråga för Svenska kyrkan.
Fanny Willman
skribent och teolog
Fakta:
Under sommaren gör Kyrkans Tidning plats för några av morgondagens opinionsbildare. Ett samarbete med Svenska kyrkans skribentskola, en utbildning arrangerad av Linköpings stift i samarbete med Svenska kyrkans nationella nivå
LÄGG TILL NY KOMMENTAR
Du måste vara inloggad för att kommentera. Klicka här för att logga in.