Jakob Forssmed: "I övriga världen är tron inte en privatsak"

Socialminister Jakob Forssmed får frågan var han ska ställa Jesus i podden med samma namn. Foto: Mikael M Johansson

"Jag tycker ju själv att det är en intressant erfarenhet att växa upp i pingströrelsen", säger socialminister Jakob Forssmed.

Socialminister Jakob Forssmed har varit väldigt aktuell i media under de senaste veckorna. De har handlat om allt från viruset mpox till skärmtid och tandvård.

Hans ansvar i regeringen sträcker sig över en mängd områden: Folkhälsa, tandvård, psykiatri, idrott, civilsamhälle och trossamfund. Eftersom Jakob Forssmed själv är medlem i frikyrkan Centrumkyrkan i Sundbyberg, väcks frågan om han känner en press från trossamfunden.

Dialog med samfunden

– Nej trossamfunden har ju sin roll. Och de har naturligtvis också i en del fall politiska uppfattningar och det tycker jag är naturligt att alla aktörer i ett samhälle kan ha en uppfattning om hur samhället borde vara. Vad man borde förändra och sådana saker. Det är ju inte alltid som vi då har samma uppfattning, men jag värdesätter den dialogen väldigt mycket.

Under intervjun utvecklar Jakob Forssmed frågan kring existentiell hälsa, något som han vill arbeta för och där han ser att kyrkorna kan ha en roll.

Uppväxt i minoritet

– Existentiell hälsa handlar om förmågan att se på sig själv och förstå sig själv i ett existentiellt sammanhang. Att kunna känna saker som förundran tilltro, och hopp.

Fakta: Lyssna på avsnittet med Jakob Forssmed

Den egna uppväxten i pingströrelsen är något han har uppskattat. Men han liknar det också vid en minoritetstillvaro.

– Alla vet vem den personen är och var man hör hemma någonstans och förhåller sig till en på ett särskilt sätt, säger Jakob Forssmed under samtalet.

Diffus men synlig

– I Sverige finns en ganska utbredd uppfattning att tron är en privatsak. Men det är ju inte riktigt den synen som finns i världen och det är ju inte riktigt den synen som samfunden har och det är ju inte riktigt det som vår religionsfrihet innebär heller, säger Jakob Forssmed.

Samtalet handlar också om ifall ministrarna diskuterar frågor kring religion och andlighet på jobbet och om vad Jakob Forssmed pratar med andra cyklister om på väg till jobbet.

Till sist väljer han var han vill placera Jesus. Det blir en ganska diffus plats med visuell synlighet.

Fakta: "Var ska jag ställa Jesus"

Kyrkans Tidningens poddserie ”Var ska jag ställa Jesus” finns både på tidningens hemsida och på Spotify.

I podden tar kulturjournalisten Agneta Stefansson hjälp av kända personer för att svara på den fråga hon själv har brottats med efter sin egen uppväxt i kyrkan.

De som intervjuas är matprofilen Edward Blom, bloggaren ”Underbara Clara” Clara Lidström, dramatikern och skådespelaren Staffan Westerberg, författaren Åsa Larsson och artisterna Gladys del Pilar, Py Bäckman och Samuel Ljungblahd,, radioprogramledaren Annika Lantz, prästen och satirtecknaren Kent Wisti, religionsvetaren David Thurfjell och artisten Gustaf Norén, journalisten Helena von Zweigbergk, komikern Karin Adelsköld., prästen Camilla Lif, programledaren Pekka Heino, och chefredaktören och författaren Göran Greider, Under hösten kommer avsnitt med tidigare ärkebiskop  emeritus KG Hammar, sångerskan Monica Tornell och författaren Lasse Berg.

Lediga jobb

LEDIGA JOBB