Uppdaterad.
– Vi har diskuterat det här fram och tillbaka. Men varje gång kom vi fram till samma sak och landade i beslutet att inte sälja till Islamiska föreningen, säger kyrkoherde Lena Fagéus.
– Våra medlemmar har starka band till kyrkan som nu kommer att tas ifrån dem. Jag förstår att många är upprörda över det här beslutet. Men jag tror att ännu fler hade blivit upprörda om vi valt att sälja till Islamiska föreningen.
Svenska kyrkan i Umeå måste spara pengar, och att sälja Böleängskyrkan är en av åtgärderna. Västerbottens-Kuriren var först att rapportera att Islamiska föreningen i Umeå, som ville använda fastigheten till moské, uteslutits från budgivningen. Det beslutet fattades av kyrkorådets arbetsutskott. I tisdags beslutade kyrkorådet att Dajota AB som driver den lokala Ica-butiken, och var högstbjudande, blir ny ägare.
– Vad lokalen ska användas till vet vi inte men i dagsläget ligger Ica-butiken precis bredvid Böleängskyrkan och det är samma parkering till byggnaderna, säger Levi Bergström (S), vice ordförande i kyrkorådet.
Han tycker inte att fastighetsaffären har något att göra med interreligiöst arbete, utan att det är en säljares rätt att bestämma vem man säljer till.
– Visst kan beslutet att utesluta Islamiska föreningen vara problematiskt. Men att vi har valt att inte sälja till dem i just den här affärsuppgörelsen har inget att göra med hur vi ser på religionsdialog och samarbete med andra trossamfund.
Lena Fagéus har haft kontakt med Islamiska föreningen under processen och säger att det har blivit tydligt för henne hur svårt det kan vara för muslimer, inte bara i Umeå utan i hela Sverige, att få köpa eller hyra en lokal och göra till moské eller samlingsplats.
– Jag skulle önska att vi levde i ett samhälle där vi med glädje kan sälja en kyrka till ett annat trossamfund som också ber till Gud, men vi är inte där. Hade det handlat om ett församlingshem eller en annan fastighet hade det varit en annan sak.
Ahmad Muhanna, styrelsemedlem i Islamiska föreningen i Umeå, säger att beslutet känns jättetråkigt och han tycker att man borde ha kommit längre vad gäller interreligiös förståelse.
– Vi har förståelse för att tidigare kyrkomedlemmar har en anknytning till platsen, men att det skulle vara okej för någon annan än oss att nyttja lokalen känns märkligt. Att man skulle uppfatta en moské som skändande av den kristna tron är tråkigt att höra.
Han säger att de är besvikna och sårade, men att de inte kommer hysa agg, utan det viktigaste är att bygga broar mellan religioner i Sverige och att arbeta för en fungerande och trygg samexistens