Kartan ska visa vägen till dig själv

Illustration: Cecilia Undemark Péterfy

Enneagram är en modell för självförståelse. I mötet med teologin blir den en väg till fördjupad tro. Nu växer nyfikenheten på enneagrammet som redskap i församlingsarbetet.

Detta är en låst artikel. Logga in
DIGITAL PRENUMERATION

Få tillgång till allt på sajten!

Första månaden 9 kr (ord pris 125 kr) Därefter 50 % rabatt i ett halvår. Avsluta när du vill. 

  • Eget konto med full tillgång till kyrkanstidning.se
  • E-tidning - papperstidningen i digital form
  • Nyhetsbrev, temabilagor, poddar, quiz och det praktiska verktyget Idé & inspiration
Köp

Illustration: Cecilia Undemark Péterfy

Det används av företag för att förstå gruppdynamik. Av terapeuter som vill öka sina klienters självkännedom.

Och av Svenska kyrkan som en väg till fördjupad tro.

Vi talar om enneagrammet, mest känt genom sitt cirkelformade schema över nio grundläggande livsstrategier.

– Enneagrammet växer långsamt fram som någonting man kan lita på i kristen kontext, säger Marie Bernéli, diakon i Malmö.

Det är mer än 30 år sedan hon först stötte på enneagrammet i kyrklig miljö; ännu en bra bit in på 2000-talet visste få i kyrkan vad det var, säger hon.

Ett redskap för själavård

I dag ordnas kurser och samtalskvällar i ämnet. Enneagrammet används i retreater liksom i fortbildnings- och medarbetarsammanhang. På Facebook finns en grupp om enneagrammet ur kristet perspektiv. Inte minst är det ett redskap inom själavård.

– Enneagrammet handlar om relationen till mig själv, till andra och till Gud. Det är något som är aktuellt för alla, säger Marie Bernéli, som skrivit två böcker om enneagram och som ofta anlitas av församlingar som vill ha en ­introduktion.

Enneagrammets äldsta delar har flera tusen år på nacken och är format av både muslimsk, judisk och kristen mystik. Begreppet ”rotsynder”, en lära med influenser från kyrkofäderna, ringar in de destruktiva rörelser som skadar kärleken i människans liv. Rotsynderna sammanfaller med bibelns huvudsynder.

Bibelns skapelseberättelse om paradiset, syndafallet och människans bortvändhet från Gud får i enneagrammet sin tillämpning i bilden av individens väg – från spädbarnssymbiosen med mamman, via uppväxtens tillitsförluster till upplevelsen av att vara ­älskad och mottagen av Gud.

Alla hamnar någon gång i en situation där vårt gamla sätt att leva och vara inte fungerar längre.

Även nåden har sin plats, ­menar Marie Bernéli.

– Genom enneagrammet och i sällskap med andra får man syn på sig själv och de strategier man använder för att skydda sin sårbarhet. Det handlar om att söka och finna sitt värde bortom prestation och omvärldens förväntningar. När det sker är det nåden som verkar.

Församlingarnas arbete med enneagrammet är ofta personstyrt, berättar hon. Någon medarbetare har upptäckt metoden och börjar använda den i verksamheten. Ofta finns den med i ”lågtröskelutbudet”. Enneagrammet fungerar som ett sätt att närma sig tro och andlighet för den som inte är så van vid kyrkliga sammanhang.

Arbetet med enneagrammet kan utformas i olika steg med introduktionsdel, undervisningsdel och fördjupningsdel. Vilken inriktning man väljer beror på målgrupp.

– Introduktionsdelen är lätt att anmäla sig till utan att känna att man måste ta ställning till om man tror eller ej. Vi är alla intresserade av att söka oss själva, alla hamnar någon gång i en situation där vårt gamla sätt att leva och vara inte fungerar längre.

Bidrar till en församlings utveckling

I Marie Bernélis församling har man under flera år använt enneagrammet tillsammans med katekumenatundervisningen.

Hon ser hur det kan bidra till församlingens utveckling.

– Om enneagrammet leder till att jag blir mer begriplig för mig själv och gör att min gudsrelation och min kärlek till andra växer, då påverkar det även gemenskapen i församlingen.

Hennes första möte med enneagrammet var just i medarbetarsammahang. Marie Bernéli jobbade i Gävle och kyrkoherden där introducerade metoden för församlingens personalgrupp. Genom att ha arbetat med enneagrammet tillsammans kunde medarbetarna hjälpa varandra att se när de föll in i beteenden som inte var konstruktiva, säger hon.

Enneagrammet möter ibland kritik. En del skeptiker tycker att det doftar nyandlighet. Andra menar att det är individualistiskt. Några avfärdar det som ännu ett i raden av alla personlighetstest som föreläsar- och konsultbranschen gör stora pengar på.

– Enneagrammet handlar om att lära känna sig själv i syfte att mogna som människa. Den som gör det öppnar sig utåt mot Gud, mot andra och mot det som sker. Enneagrammet i kristet sammanhang är ingen ytlig metod. Den är till exempel sedan länge förankrad i ignatiansk spiritualitet.

Marie Berneli.

Eva-Karin Andersson arbetar som diakon i Vårgårda pastorat. I tjugotalet år har hon levt med enneagrammet. Det var bland annat Marie Bernélis böcker som ledde in henne på ämnet. Efter att Eva-Karin Andersson tipsat om böckerna i församlingen fick hon snart ihop en grupp som gick en kurs.

– De som gick kurs ett ville ha mer, så det blev en uppföljning. Sen ordnade vi ytterligare en grundkurs, fler och fler blev intresserade, säger hon.

I höstas arrangerades en samtalsgrupp i pastoratet. Gruppen sågs åtta gånger och hade ett tema för varje träff. De gick igenom metoden och teologin och pratade bland annat om bön och om att olika former av bön kan passa olika människor.

– Det blev mycket delande av erfarenheter ur ens liv och hur enneagrammen kan tolka och bekräfta det vi varit med om. En kvinna som tidigare inte haft så stark förankring i kyrkan upptäckte det här med stilla bön. Det kunde hon ta till sig. Enneagrammet öppnar för ett långsamt växande.

En hjälp vid kriser

De som kommer är ofta de som inte deltar i annan verksamhet, berättar Eva-Karin Andersson. Många befinner sig mitt i livet, på en plats där de vanliga strategierna inte håller längre. Kanske är man i kris eller i ett vägskäl. Då kan enneagrammet fungera som en hjälp.

Eva-Karin Andersson har också fått förfrågan om enskilda ­enneagramsamtal.

– Jag ser det som ett tecken på att det börjar sprida sig.

Introduktionen av enneagrammet i församlingsverksamheten har inte enbart mötts av tillrop. Några har haft frågor om vetenskapligheten. Den grafiska symbolen har väckt associationer till nyandlighet. Eva-Karin Andersson har fått svara på frågor inför kyrkorådet.

Hon har dock genomgående haft stöd från kyrkoherden och pekar ut det som en nyckelfaktor.

En annan nyckelfaktor för den som funderar på att ta in enneagrammet i församlingsarbetet är att börja med sig själv.

– Det är svårt att förmedla metoden om du inte har prövat något av den för egen del. Därifrån kan du sedan se till att böcker köps in och bjuda in till en samtalsgrupp där man tillsammans eller med hjälp av en kursledare utforskar vad enneagrammet är.

Fakta: Enneagrammet

En geometrisk symbol, en personlighetstypologi och en modell för inre utveckling.

Namnet kommer från grekiskans ennea (nio) och grammos (något ritat eller skrivet).

En teori är att symbolen är av sufistiskt ursprung, men ingen vet säkert hur gammal den är.

Den version som används i dag, med de nio personlighetstyperna utformades i mitten av 1950-talet.