Uppdaterad
Det är bolagen Accord Alliance Ltd som står bakom sajterna kyrkoskatten.se, kyrkskatt.se, skattamindre.se och mindreskatt.se, som Kyrkans Tidning tidigare rapporterat om. Bolagets affärsidé är att hjälpa personer att gå ur Svenska kyrkan, mot en avgift, trots att detta helt gratis går att göra direkt via Svenska kyrkan.
Konsumentverket (KO) har tidigare genomfört granskningar av Accord Alliance, både under 2018 och 2020. De tillsynsärendena avslutades eftersom bolaget efter det gjorde vissa ändringar för att möta kraven.
Men under hösten 2021 har KO återigen fått in ett stort antal anmälningar mot bolaget. Det handlar om fakturor som skickats till personer som uppgett att de inte beställt tjänsten och utan att någon beställningsbekräftelse först skickats ut. Vissa personer har besökt bolagets hemsidor, men utan att beställa något, innan fakturan landade. Andra menar att de aldrig besökt webbplatserna.
Att kräva betalning för varor eller tjänster som inte har beställts utgör aggressiv och otillbörlig marknadsföring i strid med marknadsföringslagen.
KO har valt ut 15 anmälningar av ärenden som de ber Accord Alliance styrka med ett avtal eller annan bevisning. Bolaget ska också styrka att de skickat ut bekräftelser. Beställningsbekräftelser ska gå ut i god tid från det att en beställning är gjord tills det att betalning ska ske, så att konsumenten har möjlighet att utöva sin ångerrätt.
Accord Alliance hävdar att beställingsbekräftelser skickats i samtliga av de 15 ärendena. I sitt yttrande till KO anklagar bolaget flera av anmälarna för att ljuga och beskriver vissa av sina kunder som ”förvirrade” och ”otrevliga”.
Bolaget uppger att de i fem ärenden har makulerat fakturan efter att kunden hört av sig till kundtjänst inom tiden för ångerrätten. Bolaget har informerat kunderna om att polisanmäla om de misstänker att någon annan beställt i deras namn. I en del fall har fakturan makulerats även om ångerrätten upphört, i andra fall har kunden betalat och i några ärenden meddelar bolaget att fordran kvarstår.
I sitt yttrande skriver Accord Alliance att 15 ärende bara är ”några promille” av de tiotusentals beställningar bolaget haft under kyrkovalåret 2021:
”Det måste ni ha förståelse och hänsyn för. Dessutom så talar de flesta utav dessa enligt oss inte ens sanning utan vägrar ta ansvar för sina egna handlingar!”
Bolaget skriver vidare:
”Återigen så vill vi be konsumentverket att sluta trakassera oss utan någon anledning. Och vi är beredda att ta till rättliga åtgärder ifall detta inte upphör. ”
Konsumentverkets handläggare Rozanna Florén skriver i ett mejl till Kyrkans Tidning:
”Vi kommer nu gå igenom bolagets svar och ta ställning till hur vi ska gå vidare med handläggningen av ärendet. Jag kan tyvärr inte i dagsläget svara närmare på vad som kommer hända härnäst. ”
Konsumentverket har ansvar för att granska företags marknadsföring så att den inte är vilseledande eller otillbörlig. Företag som brutit mot lagen får möjlighet att korrigera felet. Går det inte att komma överens kan KO ta ärendet vidare till Patent- och marknadsdomstolen.