– Polisen kan bara jobba med dem som har det värst för stunden och kan ju inte stanna kvar, utan vi förväntar oss att andra delar i samhället ska ta över. Min uppfattning nu är att svenska samhället är väldigt belastat. Om det då kommer en aktör från sidan som Svenska kyrkan och säger: Vi kan göra det, vi kan stanna, så är det ju väldigt bra.
Talar med alla som behöver hjälp oavsett religion
Anna Geijer Lindgren jobbar också med poliser som behöver stöd. Enligt det samverkansavtal som finns mellan Svenska kyrkan och polisen är det den främsta uppgiften för henne.
– Det kan vara samtal om allt från existentiella frågor om liv och död, frågor som har med privatlivet att göra, men också om känslan av att det går människor fria som inte borde vara fria, en frustration och en maktlöshet helt enkelt. Många av samtalen rör sådant som man inte kan eller vill uttrycka till sina chefer.
Det finns ingen begränsning i trosuppfattning när det gäller de människor som Anna Geijer Lindgren möter i sin roll som polispräst. Hon talar med alla som behöver hennes hjälp oavsett religion.
Det kan vara samtal om allt från existentiella frågor om liv och död, frågor som har med privatlivet att göra, men också om känslan av att det går människor fria som inte borde vara fria.
– Det är klart att i mötet så ser jag att vi är tre, det är jag, den jag möter och Gud, men väldigt ofta så kommer människor med frågor om livet med allt vad det innebär och de tänker inte att det har det minsta med Gud att göra. Min uppgift är att möta dem där de är.
Kompetens att möta svåra saker
Johan Andersson kallar rollen som polispräst mellanmänsklig.
– Polisanställda är en avvaktande och skeptisk art, men kan behöva prata om saker som är svårt att prata med andra om. Då tror jag att ämbetet präst är till stor fördel, eftersom de har kompetens att möta svåra saker.