Pernilla Jonsson säger att den största förändringen under pandemiåret är minskningen av insamlade medel. Insamlade medel från främst syföreningar, men även andra arbetskretsar, minskade med över 80 procent. Övriga insamlade medel (exklusive kollekter) med 40 procent.
– Det är ett enormt tapp. Jag kan tänka mig att mycket av den verksamhet som finansierats av de här medlen inte kommer att vara möjlig nu.
Besökare på den öppna vuxenverksamheten minskade med 45 procent.
– Vi vet till exempel att många soppluncher och språkcaféer ställts in. Det har varit svårt att göra formerna smittsäkra och många ideella som brukar bedriva verksamheterna är äldre och själva i riskgrupp.
– Den öppna gemensamhetsskapande vuxenverksamheten vänder sig i stor utsträckning också till grupper som har högre sannolikhet att stå i digitalt utanförskap, som äldre och nyanlända. De har drabbats extra hårt.
Den regelbundna vuxenverksamheten minskade också, men inte lika mycket.
– Den har varit lättare att digitalisera eller hålla igång på annat sätt, utomhus till exempel, då det är samma deltagare varje vecka.
Barnverksamheten följer samma mönster, den öppna verksamheten minskade mer än den regelbundna, men tappen är ännu större.
– Barn har blivit dubbelt utsatta. Dels har mycket barnverksamhet i hela samhället ställts in och dels har barn varit extra utsatta i hemmen utan verksamheter utanför familjen.
– Vi vet att det är viktigt för kyrkan att möta barn då det är en viktig väg in i församlingslivet. Därför måste vi försöka jobba framåt så att det här inte blir bestående.
Sett till statistiken, har kyrkan ställt om eller ställt in?
– Till stora delar ser vi att vi har ställt om. När det gäller gudstjänster till exempel. Musik och annan kulturverksamhet, där har vi däremot ställt in. Givetvis har verksamhet riktad till barn och vuxna också ställts in, men mycket har ställts om.
– Det är viktigt att komma ihåg att pandemin inneburit omställningar som inte fångats av statistiken. Församlingarna har gjort massa nya satsningar som inte gått att föra in i de vanliga kategorierna. Till exempel öppna kyrkor, matleveranser och digitala aktiviteter.