Svenska kyrkan vill få fler elbilar att rulla på vägarna

Det finns redan flera laddenheter inom Svenska kyrkan. Men det ser väldigt olika ut inom stiften och det finns stor potential att bli bättre och installera fler, säger projektledare Natalia Svensson. Foto: Katarina Sandström Blyme/Ikon, Privat

Linköpings, Strängnäs, Luleå och Visby stift är med i ett projekt för att utveckla laddinfrastrukturen för elbilar . Nu söks intresserade församlingar och pastorat som vill delta.

Detta är en låst artikel. Logga in
DIGITAL PRENUMERATION

Få tillgång till allt på sajten!

Första månaden 9 kr (ord pris 125 kr) Därefter 50 % rabatt i ett halvår. Avsluta när du vill. 

  • Eget konto med full tillgång till kyrkanstidning.se
  • E-tidning - papperstidningen i digital form
  • Nyhetsbrev, temabilagor, poddar, quiz och det praktiska verktyget Idé & inspiration
Köp

Taggar:

Klimat
Det finns redan flera laddenheter inom Svenska kyrkan. Men det ser väldigt olika ut inom stiften och det finns stor potential att bli bättre och installera fler, säger projektledare Natalia Svensson. Foto: Katarina Sandström Blyme/Ikon, Privat

Huvudsyftet är att minska användningen av fossila bränslen och bidra till omställningen mot fossilfria transporter, både inom Svenska kyrkan och i samhället i stort, säger Natalia Svensson, projektledare och miljö- och klimatsamordnare i Visby stift.

Projektet, som är en del i Svenska kyrkans ”Färdplan för klimatet”, innefattar två delar och kommer att hålla på fram till december 2022. Först ska ett antal församlingar och pastorat i Linköpings, Strängnäs, Luleå och Visby stift installera laddplatser, med stöd och hjälp av stiftshandläggare och konsulter.

Just nu arbetar vi stiftshandläggare i de deltagande stiften intensivt med att hitta intresserade församlingar och pastorat. Alla som vill installera laddplatser kan anmäla sitt intresse, det finns inga särskilda kriterier som behöver uppfyllas. Men det finns ett maxantal för hur många som kan delta i projektet.

Församlingarna får själva bekosta laddenheter och grävkostnader, men stiftshandläggarna kommer hjälpa till att ansöka om de bidrag som går att söka från Naturvårdsverket.

Efter installationerna ska de kunskaper och erfarenheter som första delen genererat sammanställas, för att kunna användas till handledning av andra församlingar och pastorat som vill installera laddplatser i framtiden.

De fyra stift som ingår i projektet finns i olika delar av landet. Det är för att få en geografisk spridning på laddplatserna.

Stiften har också olika förutsättningar vilket kommer att speglas i den handledning som tas fram. Det kommer göra att den blir användbar för fler församlingar, trots olika utgångspunkter.

De laddplatser som installeras inom ramen för projektet kan både vara för internt bruk inom Svenska kyrkan, eller tillgängliga för allmänheten. Det finns redan i dag flera församlingar och pastorat som har installerat laddplatser.

Spridningen över landet ser dock väldigt olika ut och än finns stor potential att bli bättre och installera fler.