Laestadianer kräver biskopssvar om kvinnliga präster och Pride

Tältmöte i Haparanda. Arkivbild. Foto: Johannes Frandsen

”Vad vi inte kan samtycka till i Svenska kyrkan i dag.”

Ordförandena för 15 Östlaestadianska fridsförbund i Norrbotten slår i en skrivelse till biskoparna och ärkebiskopen fast att de ”inte kan samtycka” till kvinnliga präster, samkönade vigslar och pridefestivaler.

Nu kräver de svar på om biskoparna vill ha kvar den inomkyrkliga väckelsen – och vad Svenska kyrkan i så fall gör för att ”det ska fortsätta vara så”.

Detta är en låst artikel. Logga in
DIGITAL PRENUMERATION

Få tillgång till allt på sajten!

Första månaden 9 kr (ord pris 125 kr) Därefter 50 % rabatt i ett halvår. Avsluta när du vill. 

  • Eget konto med full tillgång till kyrkanstidning.se
  • E-tidning - papperstidningen i digital form
  • Nyhetsbrev, temabilagor, poddar, quiz och det praktiska verktyget Idé & inspiration
Köp
Tältmöte i Haparanda. Arkivbild. Foto: Johannes Frandsen

Att fredsförbunden skulle skicka skrivelsen beslutades redan 24 augusti i fjol, under predikant- och äldstemötet i Kuttainen utanför Karesuando. Bakgrunden är enligt skrivelsen att ”Svenska kyrkan alltmer fjärmat sig från förhållningen att hela Bibeln är Guds ord”.

I förra veckan skickades den undertecknade texten in, vilket bland annat Bodens fridsförbund berättar om på Facebook. De hänvisar också till skrivelsen på sajten Kyrklig dokumentation.

Den andra frågan som ställs i skrivelsen är:

”Hur tänker ni er att vi som har en klassisk kristen bibelsyn, ska få våra behov av präster tillgodosedda? Finns det alltså något hopp om att Svenska kyrkan kommer att utbilda, viga och anställa präster och diakoner i Svenska kyrkan som delar vår bibelsyn?”

Diskussionen om Östlaestadianernas relation till Svenska kyrkan är inte ny. Banden finns fortfarande kvar, men efter beslutet om samkönade vigslar 2009, fördes diskussioner med Missionsprovinsen om att bilda ett samfund.

De svenska västlaestadianerna har redan skurit av banden till Svenska kyrkan. Sedan 2001 vill Svenska Lappmarkens församling i Gällivare, som fungerar som ledning för alla västlaestadianer i världen, att lekmän ska ta över dop- och nattvardsförvaltning.

Fakta: Laestadianism

I Sverige uppdelad i två delar, öst och väst.

Östlaestadianernas organiseras i församlingar, fridsförbund.

Statistik saknas eftersom medlemmarna inte räknas.

Flest finns i området där Lars-Levi Laestadius verkade i mitten av 1800-talet; Kareusando, Pajala kommun och Tornedalen.

Kuttainens fridsförbund har ungefär 300 medlemmar.

Västlaestadianerna kallas också De förstfödda, eller helt enkelt kristna.

Svenska Lappmarkens församling i Gällivare fungerar som rådgivande moderförsamling till alla övriga västlaestadianska församlingar.  

Vid samlingarna läses ofta Læstadius predikningar. Man har en markerad motvilja mot vissa yttringar av den moderna kulturen, till exempel tv.

I Finland finns tre huvudgrenar av laestadianism: Gammallaestadianer (SRK), Västlaestadianer, Rauhan Sana-familjen, inklusive Östlaestadianismen

Laestadianer finns också i Norge, USA och Ryssland. Källa: Wikipedia, NE, med flera