Misstag att hbtq-tavlor sattes upp

Både Elisabeth Ohlsons verk Paradiset och trycket av hennes tavla Nattvarden har tagits bort från S:t Pauli kyrka i Malmö.

”Det handlar inte om hbtq-frågor utan om formalia”, säger kyrkoherde Per Svensson.

Detta är en låst artikel. Logga in
DIGITAL PRENUMERATION

Få tillgång till allt på sajten!

Första månaden 9 kr (ord pris 125 kr) Därefter 50 % rabatt i ett halvår. Avsluta när du vill. 

  • Eget konto med full tillgång till kyrkanstidning.se
  • E-tidning - papperstidningen i digital form
  • Nyhetsbrev, temabilagor, poddar, quiz och det praktiska verktyget Idé & inspiration
Köp

Det var strax innan jul som Elisabeth Ohlsons verk Paradiset hängdes upp bredvid altartavlan i S:t Pauli kyrka i Malmö. Tavlan visar tre samkönade par i paradiset och porträtterar ormen som en transperson.

Den väckte snabbt kritiska reaktioner. Tidningen Dagens ledarskribent Joel Halldorf skrev till exempel att tavlan kunde tolkas som gnostisk, på grund av att ormen blivit symbol för något annat än ondskan.

Efter bara några veckor beslutade kyrkoherde Per Svensson att Paradiset skulle flyttas från platsen bredvid altartavlan. Orsaken han angav då var att den krävde för många förklaringar för att göras begriplig.  

Nu säger Per Svensson att det var ett misstag att Paradiset överhuvudtaget hängdes upp. Församlingen inte hade mandat att fatta det beslutet på egen hand.

– Om en kyrka i Malmö vill sätta upp något permanent är det kyrkorådet som ska besluta det och någon sådan ansökan har aldrig gjorts. Det är olyckligt att det blivit så här och det beror på ett missförstånd. Det handlar inte om hbtq-frågor utan om formalia.

Men du och kyrkorådet visste väl om att tavlan var på väg upp?

– Ja, den kunskapen fanns. Men hur man formellt skulle göra det hade man inte riktigt kunskap om. Den här tavlan kom från ett håll där vanligtvis inget händer, det finns inga paragrafer i kyrkoordningen om att få en tavla i gåva. Då blev organisationen något förvirrad.

 

Kyrkoherde Per Svensson. Foto: Jens C. Hilner

I dag finns Paradiset inte upphängd på någon plats i kyrkan. Även det tygtryck av Elisabeth Ohlsons verk Nattvarden, som hängdes upp i stället för Paradiset, har tagits ner. Men om motivet i Nattvarden varit lämpligt att visa på den platser eller inte har Per Svensson inte tagit ställning till.

– Det är inget konstverk, utan en kopia som är privatägd, och man sätter inte upp en affisch som någon form av konst i en kyrka.

– Det som sas när den kom upp var att man inte kunde lämna platsen tom i väntan på det nya konstverk som Elisabeth Ohlson gör. När det stod klart för församlingen att de inte kan fatta beslut om någon ny tavla tog de ner den.

Konstnären Elisabeth Ohlson håller på att, med insamlade medel, tillverka en ny tavla till S:t Pauli. Per Svensson säger att han inte ännu fått några signaler om att församlingen planerar att ansöka hos kyrkorådet för att få ta emot och sätta upp den. Han säger också att för att pastoratet överhuvudtaget ska kunna acceptera en gåva får den inte vara värd mer än 10 000 kronor och inte komma med några krav.

– Konstnären kan göra en ny tavla och skänka den till Sankt Pauli kyrka om hon vill, men jag förmodar att den i detta läge är mer värd än 10 000, oavsett.

Trots att Paradiset inte finns uppsatt så ägs den fortfarande av S:t Pauli och i slutet av februari kommer den vara utgångspunkten för ett panelsamtal med rubriken ”Konstens kraft”. Medverkar gör en rad teologer och en konstvetare. Det tycker Per Svensson är ett utmärkt forum att visa upp tavlan i.

– Tavlan ger upphov till en rad viktiga samtal. Vad är en altartavla? Vad är symboler? Vad är kyrkans syn på homosexualitet? Den är väldigt finessrik, när man kan titta på den i ögonhöjd och kan se alla detaljer.