C:s nya partiledare: "Den här muslimen är stolt medlem av Svenska kyrkan"

Den 11 januari presenterade Centerpartiets valberedning Muharrem Demirok som förslag på ny partiledare. Foto: Anders Wiklund/TT 

Muharrem Demirok är nu Centerpartiets nya partiledare. Han är muslim och medlem i Svenska kyrkan. Något forskningen visar att han inte är ensam om. 

Muharrem Demirok har valts till ny partiledare för Centerpartiet och tar därmed över efter Annie Lööf. Han valdes enhälligt av Centerstämman.

Martin Modéus: Svenska kyrkan ska inte granska individens tro

Vid sidan av Demiroks politiska engagemang har det även väckts en debatt om hans tro, han är nämligen muslim och medlem i Svenska kyrkan. 

Robert Hannah, riksdagsledamot för Liberalerna, har reagerat på detta på Twitter. Han skriver: “Förstår varför C väljer Muharrem Demirok. Det finns inget mer woke än att vara muslim OCH medlem i Svenska kyrkan. Det är helt ologiskt men logiskt med Cs nya ideologi. Centern har rört sig bort från liberalismen till att precis som Svenska kyrkan göra woke till överideologi.” 

Ärkebiskop Martin Modéus uttalade sig om det hela när han skrev sin debattartikel i Dagens Nyheter: "Vi granskar inte individens tro. Alla får vara med. En människa kan vara medlem i Svenska kyrkan för att hon vill bevara sin koppling till ett arv, för att hon känner igen sig i kyrkans tro eller för att hon vill lära känna ett arv. Människor får vara med utifrån sina egna villkor, och tron definierar man själv", skrev han bland annat.

Nio procent av muslimerna med i kyrkan

Enligt David Thurfjell, professor i religionsvetenskap vid Södertörns högskola, som forskat på sekulariseringen i Sverige, är Muharrem Demirok inte den enda i Sverige som identifierar sig som muslim och samtidigt är medlem i Svenska kyrkan. 

Tillsammans med forskaren Erika Willander publicerade han 2021 forskningsrapporten Muslimer och postmuslimer i Svenska kyrkan

I den undersökning som presenteras i rapporten uppger nio procent av de tillfrågade muslimerna att de tillhör Svenska kyrkan. Gruppen utgör 0,7 procent av det totala antalet svarande som är medlemmar i Svenska kyrkan. Det är en liten andel av Svenska kyrkans medlemmar, men inte en obetydlig del.  

– Det skulle kunna vara så att Svenska kyrkan är det religiösa samfund i Sverige som har flest muslimer, säger David Thurfjell. 

"Man ser det svenskkyrkliga som en del av en svensk gemenskap"

Dessa svenskkyrkliga muslimer kan delas in i två grupper säger David Thurfjell. Den ena gruppen är personer som är medlemmar i Svenska kyrkan sedan födseln, som sen har konverterat till islam, men behållit sitt medlemskap.   

– Det är precis som att det finns många pingstvänner eller missionsförbundare som också är medlemmar i Svenska kyrkan. Man ser det svenskkyrkliga som en del av en svensk gemenskap och sedan har man sitt mer specifika religiösa engagemang i ett annat samfund. Svenska kyrkan är som en sorts del av ens nationella identitet, att man tillhör det här landet, tillhör den här gemenskapen, har kanske skolavslutning och firar jul och påsk i kyrkan. Det är inget konstigt.  

Har Svenska kyrkan gått för långt när muslimer tillåts bli medlemmar? 

– Om det har gått för långt är en åsiktsfråga. Men jag tycker det är viktigt att inte säga att Svenska kyrkan inte har något koll på sina gränser, att den struntar i teologi, för så är det inte. Svenska kyrkan har inte samma teologi som pingstkyrkan eller katolska kyrkan, men den har en annan teologi och i den teologin är det mycket lägre trösklar för vem som ska få ingå i gemenskapen, säger David Thurfjell. 

– Om man har en luthersk folkkyrkoteologi, som Svenska kyrkan har, då är ju tanken att Guds förlåtelse är gratis, det kräver ingen motprestation att få Guds kärlek eller vara med i Guds församling. Det betyder att även om man är buddist eller muslim kan man få vara med. 

Partiledaren gillar kyrkans sociala arbete

Muharrem Demirok är sedan i höstas invald i riksdagen. Innan dess var han kommunalråd i Linköping. Han har kommenterat sitt medlemskap i Svenska kyrkan på Twitter flera gånger. 2021 skrev han “Den här muslimen är stolt medlem av Svenska kyrkan”. 

– I brist på bättre ord har jag använt kulturell muslim, men någon gång har jag också testat sekulär muslim, säger Muharrem Demirok till tidningen Dagen. 

– Men jag är inte särskilt troende eller praktiserande, men jag är född inom en muslimsk kultur eftersom min pappa kommer från Turkiet.

På Twitter har Muharrem Demirok också berättat att han föddes in i medlemskapet och själv har valt att vara kvar. Att han vill vara medlem beror bland annat på kyrkans sociala arbete, solidaritet och dess roll som kulturbärare, har han sagt.  

"Svenska kyrkans kan vara det samfund som rymmer flest muslimer i Sverige", säger David Thurfjell, professor i religionsvetenskap vid Södertörns högskola. Foto: Marcus Gustafsson

Prenumerera på Nyhetsbrev

3 Kommentar

LÄGG TILL NY KOMMENTAR

Du måste vara inloggad för att kommentera. Klicka här för att logga in.

Lennart Ericsson
Måste man inte vara döpt för att vara med i Svenska kyrkan?
Joen Gren
Partiledarvalet inom (c) är en intressant reflektion av hur oväsentlig religiös tro numera är i Sverige. Medan det knappast väcker någon debatt att den vinnande kandidaten är muslim och tillhör Svenska kyrkan gör sig en av motkandidaterna omöjlig genom att inte omfamna rätten för samkönade att ingå äktenskap med hänvisning till sin kristna tro, en tro som i tvåtusen ord betraktat äktenskapet som en förening av man och kvinna. Det sekulära samhället har också företrätt denna inställning tills helt nyligen. Och kyrkan har snällt följt efter...
BGOL
Inför nästa kyrkoval bildas kanske nomineringsgruppen MISK, Muslimer i Svenska kyrkan...
8

Lediga jobb

LEDIGA JOBB

Stockholms stift
Göteborgs stift
Västerås stift
Uppsala stift
Göteborgs stift
Stockholms stift