Ny app ska underlätta för räddningstjänsten vid kyrkobrand

Redan på väg ut till kyrkan kan räddningstjänsten få uppgifter om kyrkan när Karlstads stift samlar sina digitala insatskort i en app. 

När en kyrka brinner eller skadas kan det vara bråttom att få rätt information om vilka föremål som ska räddas och i vilken ordning. Nu moderniserar Karlstads stift sina digitala insatskort i samarbete med räddningstjänsten och lägger dem i en app.

Detta är en låst artikel. Logga in
DIGITAL PRENUMERATION

Få tillgång till allt på sajten!

Första månaden 9 kr (ord pris 125 kr) Därefter 50 % rabatt i ett halvår. Avsluta när du vill. 

  • Eget konto med full tillgång till kyrkanstidning.se
  • E-tidning - papperstidningen i digital form
  • Nyhetsbrev, temabilagor, poddar, quiz och det praktiska verktyget Idé & inspiration
Köp

Redan på väg ut till kyrkan kan räddningstjänsten få uppgifter om kyrkan när Karlstads stift samlar sina digitala insatskort i en app. 

–I appen kan räddningstjänsten förbereda sig för uttryckningen, till exempel genom att läsa på i bilen på vägen ut. Appen är säker, det är inte vem som helst som kommer in i den, säger Erika Hedenskog, stiftsantikvarie i Karlstads stift.

Erika Hedenskog

Appen har funnits på prov i en församling och nu har det blivit ett större projekt där alla lagskyddade kyrkor kan vara med. I appen som innehåller församlingarnas digitala insatskort beskrivs bland annat vilka tio föremål som är mest värdefulla och i vilken ordning de ska räddas.

Samarbete med räddningstjänst

–Vi har tittat en del på hur man beskriver föremålen, man ska inte behöva vara konsthistoriker för att förstå vilka det gäller. Det kan också vara annan information i appen som till exempel var brandposterna är när man kommer in med brandbilen. Men även sånt som kan innebära  faror, som var ljuskronorna är placerade ifall det brinner i taket. Samt kontaktuppgifter, berättar Erika Hedenskog.

Inom Svenska kyrkan har man sedan länge bedrivit ett systematiskt brandskyddsarbete, berättar Maud Forsberg, antikvarie på företaget Antikvarietjänst. Att ta fram insatskort kan ses som en del av detta arbete.

Processen för att ta fram ett insatskort bygger på ett samarbete mellan antikvarie, systemansvarig, församling och räddningstjänst som kan ha synpunkter på vad som faktiskt kan räddas. Även om församlingen och antikvarien ser ett stort värde i till exempel en dopfunt från 1100-talet kanske den väger ton och kan inte tas ut av räddningstjänsten.

Krypterad information

Vi har diskuterat tillsammans på plats i kyrkorna. Det har varit ett intressant arbete. Det gör också att församlingarna får kontakt med räddningstjänsten och man kan ta upp andra frågor som larm, lås eller annat. Räddningstjänsten har varit positiva, nu kan de träna på att åka ut, berättar Maud Forsberg.

Maud Forsberg

Systemet har tagits fram av Leo Forsberg på företaget Insatskort Kultur AB, och databasen som insatskorten ligger på är krypterad. Församlingen och räddningstjänsten har inloggningsuppgifter och församlingen kan ändra uppgifter i insatskorten medan räddningstjänsten endast kan använda dem.

-Det är ju församlingarna själva som gör det här, vi har upphandlat ett en antikvarisk konsult som tittar på urvalet med tio föremål per kyrka. De digitala insatskorten i appen kan också vara ett embryo till det som krävs om man ska jobba vidare med en större beredskapsplan i pastoratet, säger Erika Hedenskog

Riskabelt att inte vara med

Arbetet med appen är ett stiftsprojekt där man enligt Erika Hedenskog vill få in alla kyrkor som är berättigade till kyrkoantikvarisk ersättning (KAE).

–Men det är 30 enheter som bestämmer själva och några funderar fortfarande. Tanken är att alla ska vara med. Det är riskabelt att inte vara med, säger Erika Hedenskog.

Digitala insatskort, även om de inte är samlade i en app, finns även i andra stift. Visby stift var tidigt ute.

–Vi har en klickbar pdf som räddningstjänsten kommer åt men detta kommer snart att ändras berättar Rebecka Svensson, stiftsantikvarie i Visby stift och fortsätter. Vi har ett projekt som vi håller på att slutföra där vi installerat IoT (internet of things) i alla kyrkor för att kunna läsa av klimatet i realtid. Att mäta temperatur och luftfuktigheten i kyrkorna är en viktig del i att komma till rätta med all den fuktproblematik vi har och har haft. I samma system lägger vi nu in informationen från insatskorten. Räddningstjänsten har alltid tillgång för informationen, till räddningsinsatser och övning.