Populärt med hållbara begravningar

Att påverka gästlistan på sin begravning är viktigt för den yngre generationen, visar en undersökning från Sifo. Foto: Marcus Gustafsson. 

Över hälften av svenskarna vill ha en hållbar begravning, det visar en undersökning från Kantar Sifo. Nästan lika många vill påverka musiken som spelas på deras begravning. 

Detta är en låst artikel. Logga in
DIGITAL PRENUMERATION

Få tillgång till allt på sajten!

Första månaden 9 kr (ord pris 125 kr) Därefter 50 % rabatt i ett halvår. Avsluta när du vill. 

  • Eget konto med full tillgång till kyrkanstidning.se
  • E-tidning - papperstidningen i digital form
  • Nyhetsbrev, temabilagor, poddar, quiz och det praktiska verktyget Idé & inspiration
Köp

Taggar:

Begravning

Att påverka gästlistan på sin begravning är viktigt för den yngre generationen, visar en undersökning från Sifo. Foto: Marcus Gustafsson. 

En undersökning som Kantar Sifo har gjort i uppdrag av Fonus visar att 60 procent av svenskarna föredrar en hållbar begravning. 13 procent uppgav i undersökningen att de inte vill ha en hållbar begravning. 27 procent är osäkra. 

– Det allmänna intresset för hållbara begravningar ökar årligen, vilket också märks i efterfrågan på våra begravningsbyråer. Där får vi exempelvis frågor om våra miljövänliga kistor, vilket knappt förekom för 10 år sedan, säger Mio Rubin, kundrådgivare på Fonus, i ett pressmeddelande från Fonus. 

Nytt miljöstipendium instiftat

Att hållbara begravningar är en aktuell fråga för begravningsbyråerna märks på fler ställen. Sveriges begravningsbyråers förbund instiftade på sin förbundskongress i maj ett miljöstipendium. Det kommer att delas ut årligen och riktar sig mot innovativa förbättringar för miljö inom begravningsverksamheten. 

Undersökningen från Sifo visar att stor intresse för att påverka sin egen begravning. 49 procent av de tillfrågade vill kunna påverka vilken musik som spelas på begravningen. 

Att påverka gästlistan är viktigt för den yngre generationen, en dryg tredjedel av 18-29-åringar vill kunna göra det. Bara 16 procent av 60 - 74 åringar tycker att det är relevant.