– Utredningen ger också ett erkännande till att vi inom utbildningsinstitutet har jobbat med tidigare framförd kritik och synpunkter, säger han.
Om det är ett bra eller dåligt förslag att avskaffa pastorsadjunktsåret och ersätta det med ett introduktionsprogram vill inte Kenneth Nordgren svara på.
– Det är en fråga för kyrkostyrelsen att avgöra och där vill jag inte tycka något i dagsläget. Jag konstaterar att det går att göra på olika sätt men om pastorsadjunktsåret avskaffas eller förkortas måste man titta på hela utbildningsvägen utifrån ett sådant vägvalsbeslut.
Kan behövas mer övning
Något som Kenneth Nordgren ser framför sig då är ett ökat behov av att låta studenterna ”öva och pröva” innan vigningen. Dagens prästutbildning innehåller fem examinerande tillfällen då de får leda en högmässa, barnandakt och kyrkliga handlingar. Studenterna efterfrågar ofta fler övningstillfällen med lärare.
– Då brukar jag svara med att de får betrakta pastorsadjunktsåret som ett år då det finns förståelse för att de inte är färdigformade. Men om det tas bort behöver vi titta på om det ska vara mer av övning och om det ska vara på Skui eller i församling.
Att det i utbildningsplanen föreslås en skrivning som tydliggör att de blivande prästerna ska ha kunskap om och förståelse för ”Svenska kyrkans historia och dess olika fromhetstraditioner” är något som Kenneth Nordgren är positiv till.
– Jag välkomnar det som ett förtydligande uppdrag eftersom det svarar mot önskemål sedan tidigare utvärderingar. Men i sak är det ingen nytt utan något vi ständigt jobbar med.
Viktigt att bereda grundligt
Kenneth Nordgren ser också positivt på förslaget att inrätta en referensgrupp som bollplank till skolledningen. Nu hoppas han att kyrkostyrelsen ska ge ordentlig tid till beredningen av förslagen och se till helheten.
– Det kan vara så att en styrelse vill skynda sig och åtgärda något som är möjligt att ta beslut om ganska snabbt, men då kan man behöva backa sedan, säger han.
– Vissa frågor behöver inte ens beslutas om utan är sådant som utbildningsinstitutet redan jobbar med och som vi nu fått en påminnelse om är viktigt att fortsätta med och som det behövs resurser till, som pedagogiska fortbildningssatsningar på lärarkollegiet. Andra frågor, som exempelvis pastorsadjunktsåret, behöver utredas ordentligt och då kanske man ska vänta med andra beslut tills man gjort det vägvalet.