Knappt tio procent säger att det sker ofta. Drygt hälften av prästerna säger att det sker sällan eller aldrig.
Så svarar prästerna
Liksom prästkandidaterna i Lund svarar de flesta prästerna att de tar en diskussion med paret som önskar sig brudöverlämning, innan de svarar ja eller nej. Efter samtalet brukar dock en övervägande majoritet av prästerna gå med på brudöverlämning, om brudparet fortfarande vill det. Bara tre procent av prästerna uppger att de konsekvent svarar nej på önskemål om brudöverlämning.
En stor grupp av prästerna säger att de i samtal med paret förklarar vad överlämnandet kan symbolisera. Nämligen att kvinnan lämnas över som en ägodel från far till man, att detta inte är en vanlig sed i modern tid i Sverige och att det inte är något som Svenska kyrkan står bakom.
En av prästerna säger att han brukar svara något i stil med:
”Ni vet väl om att klassisk svensk tradition är att brudparet går in tillsammans? För det kan ju se ut som att bruden överlämnas från en förmyndare till en annan. Men om ni har tänkt igenom detta, och verkligen vill göra så, så är det OK för mig.”
En annan säger:
”Jag väljer att brudparet berättar vad det innebär för dem, därefter förklarar jag symboliken i brudöverlämning från kyrkans perspektiv (att kvinnan uppfattas som en omyndig ägodel som byter ägare). Vid något tillfälle har brudgummen vädjat till bruden att han inte ser på henne som en ägodel och att han vill att de ska gå in tillsammans.”
En del par ändrar sig
När det kommer till hur upplysningarna om symboliken tas emot verkar prästerna ha olika erfarenheter. En del säger att de flesta par ändar sig efter diskussionen och vill gå in tillsammans i kyrkan i stället. Andra säger att paret ofta bestämt sig redan innan de kommer till samtalet med prästen och inte ändrar sig.