Nationell dopkampanj ska få fler att döpa sina barn

Ska bli vanligare. Svenska kyrkan vill vända vikande doptrend med en kampanj. Foto: Gorm Kallestad/TT

Ja till att samordna en nationell och årligt återkommande dopkampanj för att bättre kunna nå människor med en svag relation till kyrkan. Det föreslår samhälls- och kulturutskottet att kyrkomötet beslutar.

Detta är en låst artikel. Logga in
DIGITAL PRENUMERATION

Få tillgång till allt på sajten!

Första månaden 9 kr (ord pris 125 kr) Därefter 50 % rabatt i ett halvår. Avsluta när du vill. 

  • Eget konto med full tillgång till kyrkanstidning.se
  • E-tidning - papperstidningen i digital form
  • Nyhetsbrev, temabilagor, poddar, quiz och det praktiska verktyget Idé & inspiration
Köp

Taggar:

Dop
Ska bli vanligare. Svenska kyrkan vill vända vikande doptrend med en kampanj. Foto: Gorm Kallestad/TT

Då antalet barndop har minskat kraftigt under de senaste åren ser utskottet en möjlighet att vända trenden genom en nationellt organiserad kampanj för att locka fler till dopfunten. De bifaller därför en motion om detta av Sofija Pedersen Videke (S), Linda Isberg (POSK) Linda Sjöö (ViSK) Anders Roos (POSK) Sofia Rosenquist (POSK) Mattias Rosenquist (POSK). 

Antalet barndop har minskat med en tredjedel mellan 2005 och 2019, från 68 600 barndop till 42 858. En nedåtgående trend som märks även när man tittar på antalet nyfödda som döps där minst en förälder är medlem av Svenska kyrkan. Utskottet konstaterar vidare att coronapandemin har haft negativ inverkan på antalet dop. Under sommaren har det märkts en kraftig ökning av dopen, utifrån en väldigt låg nivå dessförinnan.

Det är rätt tid att intensifiera kommunikationen kring dopet

Andelen nyblivna föräldrar som är medlemmar i Svenska kyrkan har också sjunkit, vilket stärker behovet för Svenska kyrkan att nå ut bland icke-medlemmar. Många väljer också att inte döpa sina barn så att de själva ska kunna välja när de blivit äldre.

Utskottet skriver i sitt övervägande att tidigare nationella satsningar med möjlighet till lokal anpassning har tagits emot väl av församlingarna, samtidigt som de har nått ut väl till både medlemmar och allmänheten. Man ser vidare detta som en avgörande framtidsfråga, “ur ett andligt hållbarhetsperspektiv”.

Utskottet föreslår därför bifall till att genomföra årligt återkommande kommunikationssatsningar med motiveringen "Under beredningen av ärendet har utskottet fått insikt om att det är rätt tid att intensifiera kommunikationen kring dopet och göra en satsning för att stärka dopseden. I dag är en stor del av förstagångsföräldrarna inte längre medlemmar och därmed bjuder församlingarna in allt färre barn till dop.”