S:t Eskils kyrka satsade på proffssändning

Hanna Lönneborg, distriktspräst i S:t Eskils kyrka, ledde långfredagens gudstjänst. De brukar ha omkring 40 besökare men i år har många fler sett gudstjänsten digitalt. Foto: Skärmdump Youtube

Haninge pastorat söder om Stockholm anlitade ett produktionsbolag inför sin digitala gudstjänst på långfredagen.

– Det är viktigt att ge tittaren en berättelse och det var det som gjorde att vi tog in proffs, säger kyrkoherde Krister Stenberg.

Detta är en låst artikel. Logga in
DIGITAL PRENUMERATION

En månad 9 kr

Få tillgång till allt på sajten i en månad för 9 kr. Därefter förnyas prenumerationen löpande med 105 kr/månad. Avsluta när du vill. 

  • Eget konto med full tillgång till kyrkanstidning.se
  • E-tidning - papperstidningen i digital form
  • Nyhetsbrev, temabilagor, poddar, quiz och det praktiska verktyget Idé & inspiration
Köp
Hanna Lönneborg, distriktspräst i S:t Eskils kyrka, ledde långfredagens gudstjänst. De brukar ha omkring 40 besökare men i år har många fler sett gudstjänsten digitalt. Foto: Skärmdump Youtube

Att ta in ett produktionsbolag till långfredagens gudstjänst var en gemensam idé av kyrkans kantor och kommunikatörer, berättar Krister Stenberg, kyrkoherde i Haninge pastorat.

– Vi ville att det skulle bli kvalitet. Vi ville ha en levande berättelse. Eftersom vi också skulle ha inhyrda musiker så behövde vi det av ljudmässiga skäl. Det är svårt med akustiken i kyrkorummet och det blir ett eko, så det hade blivit svårt att göra själva, säger han.

Önskan var att komma nära församlingen under påsken, speciellt under långfredagen som är en viktig dag.

- Det är viktigt att nå fram när man sänder digitalt, säger Krister Stenberg, kyrkoherde i Haninge pastorat. Foto: Sanna Åbom

– Om de inte kan komma till oss måste vi komma till dem och då är det viktigt att vi når fram genom Facebook och våra webbinslag, säger han.

Först var tanken att göra på samma sätt med alla gudstjänster, men det är också en ekonomisk fråga. Därför fokuserade de på långfredagen och gjorde i stället egna kortare egenproducerade andakter på skärtorsdagen, påskdagen och annandagen. 

– Det är ett nytt sätt och ett bra komplement att sända digitalt även om vi saknar den fysiska tiden i kyrkan. En livesändning ersätter inte den men är ett bra alternativ. Det vi har satsat på det här är det absolut värt.

Filmen har visats cirka 300 gånger och på Facebook har den fått en räckvidd på omkring 9000 personer. Därtill har den gillats och delats flera gånger.

– Vi ska göra en uppföljning av hela vårt digitala påskprogram, men redan har vi tillräckligt underlag i statistiken för att se att folk gillar det.

Han tror att gudstjänsterna framöver kommer att påverkas av det digitala tänket som väckts under här tiden. Själv har han redan ändrat sitt sätt att predika när han livesänder. Han tänker nu på att koncentrationen sviker hos tittare och att han därför måste komprimera predikan.

– I min skärtorsdagsbetraktelse skalade jag bort en del. Det slog mig väldigt. Jag tänkte att det här vill jag också säga, och det här. Men det kunde jag inte. Man måste tänka på att om två till tre minuter har jag tappat i täthet hos dem som tittar digitalt.

Krister Stenberg säger att ont kan också föra något gott med sig och att det även ligger mycket positivt i den omställning som nu Svenska kyrkan gör.

– Vi får tänka till om vad som är viktigt för oss. Här blir kommunikatörens roll ännu viktigare. Ett bra sätt att nå ut är digitala kanaler och de tittar nu på hur man kan lösa det här bäst. Det är viktigt vad vi paketerar och vad vi visar utåt.

Enligt Joakim Löfgren, kommunikatör i Haninge pastorat, är pastoratets generella strategi lokal närvaro genom korta nära andakter inte streamade hela gudstjänster.

Krister Stenberg säger vidare att exempelvis SVT:s gudstjänster har sin plats, men han tror också att det är viktigt att man känner igen sig lokalt.

– Genom att vi sänder våra andakter så känner vår församling igen sig i sin präst och i sin kyrka och det är viktigt att de ser att vi finns här. Det blir ett livstecken och mer personligt, säger han.

Max Landergård på AB Storstad medieproduktion berättar att hans produktionsbolag fick beställningen från pastoratet på tisdagen i stilla veckan. Han säger att efterfrågan på att delta i kyrkans olika aktiviteter ökar nu när människor känner en helt förståelig oro, samtidigt som ingen kan vara där.

Det är en svår situation för väldigt många. Jag upplever att det var därför församlingen ville lägga lite krut på att skapa en produktion som håller måttet och inte bara filma med en mobiltelefon på 12 meters håll.

- Den stora utmaningen är ljudet, man måste anpassa det till vad som fungerar för skärmen, säger Max Landergård. Foto: privat

 

För honom är upplägget ganska nytt och produktionsbolaget hade tidigare inte filmat i ett kyrkorum. Men han säger att inspelningen blev en fin upplevelse, speciellt partiet med stråkkvartetten och två sångerskor.

– Den stora utmaningen är ljudet. Man kan inte ha samma eko i sändningen som när man befinner sig i kyrkorummet där man kan ta in helhetsupplevelsen på ett helt annat sätt. Därför måste man anpassa ljudet till skapa en upplevelse som fungerar för skärmen.

Han tycker att det är väldigt bra att församlingen har tagit själva produktionen på allvar eftersom det inte är så enkelt med inspelningar som det kan uppfattas som.

– Om man ska ta till sig berättelsen om när Maria ser sin son på korset, samtidigt som man står och filmar på socialt distanserat avstånd, ställer det andra anspråk. Det konkurrerar med andra appar, väderleksrapporter, nyheter och Netflix, och du har inte samma uppmärksamhet som du har i kyrkorummet, säger han.

 

Det var Hanna Lönneborg, distriktspräst i S:t Eskils kyrka, som höll i långfredagens gudstjänst. De brukar vanligtvis ha omkring 40 besökare men i år har många fler sett den digitalt.

- Man får träna på att söka ögonkontakt med kameran och använda tilltalet ”du” för att komma närmare, säger Hanna Lönneborg. Foto: Skärmdump Youtube

– Det är så klart annorlunda att prata till och titta in i en kamera och tänka att det sitter människor där och tittar.

Församlingen har inte bjudit in till någon gudstjänst under påsken utan de har hållit dem utan besökare. På så sätt så vänder sig heller inte prästen mot en församling i kyrkan utan till kameran direkt.

– Det är ett annat perspektiv och man ska vända sig mer direkt till individen än till en grupp. Man får träna på det – att söka ögonkontakt med kameran i stället och använda tilltalet ”du” för att komma närmare, säger hon.

Fakta: Krister Stenbergs 5 tips

  • Vår kommunikatör säger att man kan tappa en tittare efter två till tre minuter. Det är viktigt att ge tittaren en berättelse och det var det som gjorde att vi tog in proffs.
  • Tänk att församlingen finns bakom kameran och du vet inte vem som tittar. Vi är vana vid det kyrkliga språket men det kanske inte alla är. Därför är det viktigt vad vi säger och hur vi gör det.
  • Att hålla det kort är viktigt, och det är inte alltid lätt för oss.
  • Budskapet ska vara kärnfullt, och det är svårt för oss. Tänk "vad är essensen, vad är kärnan?" Det är också något vi tar med oss i andra sammanhang, att tänka till kring det centrala budskapet.
  • Tilltalet ska vara direkt med ”du”. Det blir mer levande och det tror jag är viktigt.