Den här hösten har kyrkoherde Maria Olofsdotter Bråkenhielm och kyrkorådets ordförande Annika Stiernstedt "pratat mer med varandra än med sina män".
– Det var som att kliva ner i en isvak i april när beskedet kom att vi ganska omgående skulle se oss om efter nya lokaler. Kyrkostyrelsen hade fattat ett beslut om att Svenska kyrkan inte ska äga några lokaler utomlands och att utlandsförsamlingar helt och hållet ska bära sina egna kostnader. Det var så allvarligt att vi direkt ville få ut informationen till våra medlemmar, säger Annika Stiernstedt.
Reaktionerna lät inte vänta på sig och mycket av tiden har gått åt till att hantera människors oro och vända på alla stenar för att se sig om efter alternativ. Både Annika Stiernstedt och Maria Olofsdotter Bråkenhielm tycker att det känns något ljusare nu.
– Det talas om ett längre perspektiv och Skutchefen Rikard Jönsson har sagt att den bästa lösningen vore att vi ska få stanna kvar där vi är.
– Vi väntar på Esbjörn Hagbergs utredning som ska komma i december. Han besökte församlingen och han förstod oss, säger Annika Stiernstedt som tycker att det är tråkigt att makten över frågan ligger hos kyrkostyrelsen vars ledamöter, vad hon vet, aldrig besökt Sofiaförsamlingen för att se arbetet på plats.
Församlingen har omkring 300 betalande hushåll som medlemmar, men 300 000 svenskar passerar varje år Paris och många av dem besöker kyrkan.
– Åtskilliga av de som bor här tror att de är medlemmar i församlingen bara för att de är med i Svenska kyrkan hemma. Kunskapen om kyrkoavgift och tillhörighet är ofta låg.
Annika Stiernstedt har noterat en antydan till avundsjuka bland bekanta i Sverige.
– Det finns en idé om att det skulle vara så glammigt i Paris. Men mänsklig nöd ser likadan ut här som hemma. Hur ska vi kunna fortsätta med all vår verksamhet om vi ska hyra in oss hos andra eller flytta runt?
Kyrkan började byggas 1911 av medel som församlingen samlade in. Tomten betalades av svenska staten. Församlingen gav senare byggnaden som gåva till Svenska ambassaden, eftersom församlingen vid det tillfället inte hade någon legal struktur som kunde vara ägare till byggnaden.
Fram till år 2000, då staten och Svenska kyrkan separerades, var fastigheten i Paris alltså statligt ägd. Då köptes den av trossamfundet Svenska kyrkan.
– Vi har inte lyckats hitta något dokument som visar hur mycket Trossamfundet betalade för fastigheten, vi har bara hört att det lär ha varit en symbolisk summa, säger Annika Stiernstedt.
Enligt kyrkorådets ordförande önskar man få tillbaka lokalerna för att kunna driva verksamheten helt i egen regi.
– Enligt Skut går det inte att lämna över en fastighet på det sättet, men allt går förstås om man vill.
Idéerna flödar kring hur nya intäkter ska ordnas. Norska kyrkan har visat intresse för att flytta sin verksamhet till Svenska kyrkan och de stora intäkterna skulle kunna komma via uthyrning av kontorslokaler, uthyrning kopplat till kyrkliga förrättningar och andra evenemang.
Tre tjänster bekostas av Svenska kyrkan nationellt, medan en och halv tjänst betalas av församlingen. I framtiden kanske personalen måste minskas och billigare personalbostäder kan bli aktuellt.
– Om vi får bedriva verksamheten själva har vi en lång lista på expansion, vi vill växa ur krisen, säger kyrkoherde Maria Olofsdotter Bråkenhielm.
Hon vänder sig mot synsättet att Svenska kyrkan i Paris skulle vara en social klubb eller en kulturförening snarare än en församling.
– Jag förstår inte alls det där, vi är kyrka punkt slut. Allt vi gör har religiösa förtecken, allt vi gör utgår från kyrkan. Vi har mycket dialog med andra samfund och bär arvet från min företrädare Nathan Söderblom vidare.
När kyrkan och franska staten gick skilda vägar 1905 blev det lag på att kyrkan endast skulle ägna sig åt religiös verksamhet. Det gick inte längre att bedriva utåtriktad diakonal verksamhet i stor skala och möjligheten att tjäna pengar försvann.
– Om vi får ta över fastigheten, skulle vi inrätta parallella strukturer, säger Annika Stiernstedt. Ett aktiebolag ägt av den kyrkliga delen skulle lösa både det här med diakonin och inkomsterna, och vi skulle kunna anställa präster lokalt.