En av dem är Tynnereds församling utanför Göteborg, där södra delen domineras av flerfamiljshus och av människor från framför allt Afrika och Latinamerika. I den gudstjänstfirande församlingen finns en relativt stor andel personer med bakgrund i de syriskortodoxa och östassyriska kyrkorna.
Per Eriksson är församlingsherde. För att beskriva den teologiska grunden till Inclusive church bläddrar han några år bakåt i sitt eget yrkesliv, till tiden då han just hade börjat jobba på Stadsmissionen. Han berättar om den första gudstjänsten där han medverkade som personlig förebedjare.
– När jag bett klart för kvinnan framför mig tittade hon upp, såg mig rakt i ögonen och sa ”Och vad vill du att jag ska be för dig för?”. Det har jag burit med mig sen dess.
Kyrkan ska erbjuda en atmosfär där människor kan andas fritt, säger Per Eriksson.
– Vårt uppdrag är att vittna om Guds kärlek i våra egna liv och att peka på vad Jesus gjorde. I det väcks frågan om hur jag ser på mig själv, försöker jag vara den starka och duktiga? Vi är många som behöver lära oss att se att andra har en gåva till mig, precis som jag har en gåva till andra.
Fördjupat inkluderingsarbete
Församlingen har länge jobbat med inkludering men genom Inclusive church har arbetet fördjupats, menar Per Eriksson, som konstaterar att Svenska kyrkans arbetslag ofta består av etnisk svensk medelklass med akademisk bakgrund.
– Det är lätt att bli blind för svårigheterna som finns för den som inte passar in i normen, säger han.
Som församling tar man också gärna sin tillflykt till planering och struktur och tror att det är det som skapar trygghet.
– Men trygghet skapas i relation. I vår omsorg om varandra och i en gästfri atmosfär.
Ett annat perspektiv som utmanas genom Inclusive church är det individuella. När kyrkan tänker inkludering tänker man på enskilda personer. Många av Tynnereds församlingsbor har starka släkt- och familjestrukturer.
– Vi tänker att det är vad jag själv vill som är det viktiga, det är så vi talar om exempelvis samlevnads- och hbtq-frågor. För många ungdomar vi möter är den egna viljan viktig, men de är mer beroende av sin familj och släkt än de flesta av oss, och många av livsvalen blir underordnade vad familjen och släkten tycker. Det gör att frågeställningarna blir delvis andra än i församlingar som inte är så mångkulturella.
Fyra värdeord
I Tynnereds församling har man valt ut fyra värdeord som arbetet kretsar kring: gästfrihet, delaktighet, mångfald och helighet.
Per Eriksson lyfter särskilt fram delaktigheten. Den kan handla om att söndagsskolans barn formulerar en av söndagens böner. Barnen kan till exempel be ”att vår ledare Suzana ska bli gammal, vi tycker så mycket om henne”. Eller ”Vi ber Gud att vi ska få sova över här i kyrkan för det vill vi”. En annan gång är det någon annan av verksamhetsgrupperna som ber.
Han ser paralleller mellan Inclusive church och 12-stegsrörelsen.
– Inclusive church är en ständig reflektion om vad Gud gör med oss. Den egna erfarenheten spelar stor roll. Båda av de starka och glada sidorna inom oss, och av bristerna. Det handlar om att öppna sig för ett helande och om en närhet som lämnar ett tomrum mellan dig och mig, där du har frihet att närma dig om du vill. Ömsesidigheten är det centrala.
Till de konkreta förändringar som skett i Tynnereds församling hör att man har flera gudstjänstvärdar med utländska bakgrund. Ofta finns sju eller åtta nationaliteter närvarande vid gudstjänsten. Värdarna kan ha bakgrund i Turkiet, Iran, Syrien och Sverige. När Vår fader ska läsas förklarar tjänstgörande präst att bönen först bes på svenska och att den som sedan vill be på sitt modersmål är välkommen att göra det.
Ibland blir bönen läst på tre eller fyra språk.
– Det uppstår en särskild känsla i rummet. En stämning som är både personlig och innerlig och som samtidigt uttrycker hur vi är en del av den