Ny rapport: Var tredje svensk tror på Gud

Var tredje svarande har bett till Gud någon gång under 2019. Hälften av dem ber regelbundet, visar en ny rapport fråm SST. Foto: Marcus Gustafsson

Allt färre ber och tror på Gud. 30 procent av alla som definierar sig som tillhöriga en religion deltar i religiös verksamhet. Det finns också stora socio-ekonomiska skillnader mellan religiösa grupper.

Detta är en låst artikel. Logga in
DIGITAL PRENUMERATION

Få tillgång till allt på sajten!

Första månaden 9 kr (ord pris 125 kr) Därefter 50 % rabatt i ett halvår. Avsluta när du vill. 

  • Eget konto med full tillgång till kyrkanstidning.se
  • E-tidning - papperstidningen i digital form
  • Nyhetsbrev, temabilagor, poddar, quiz och det praktiska verktyget Idé & inspiration
Köp
Var tredje svarande har bett till Gud någon gång under 2019. Hälften av dem ber regelbundet, visar en ny rapport fråm SST. Foto: Marcus Gustafsson

Det visar rapporten "Ett mångreligiöst Sverige i förändring" från Myndigheten för stöd till trossamfund, SST, som delvis baseras på en SOM-undersökning med 6 600 deltagare.

36 procent av Sveriges befolkning svarar att de tror på Gud, jämfört med 47 procent 2009.

32 procent av befolkningen har någon gång under 2019 deltagit i någon form av gudstjänst eller ett religiöst möte, men bara fem procent deltar regelbundet.

34 procent har bett till Gud någon gång under 2019. Drygt hälften av dem ber regelbundet. Det är alltså mer vanligt att be än att delta i en gudstjänst eller religiöst möte.

58 procent av befolkningen mellan 16 och 85 år tillhör Svenska kyrkan. De religiösa minoriteterna utgör tillsammans 12 procent, varav 3,3 procent är frikyrkliga och 2,5 procent tillhöriga islam.

2.5 procent är betydligt lägre än vad som anges från exempelvis Pew Research Institute. Hur ska man tolka detta?

– Eftersom vår rapport bygger på svar från så många svarande är det att betrakta som ett mycket stabilt statistiskt underlag. Samtidigt kan vi konstatera att många personer med utländsk bakgrund väljer att inte svara på SOM-enkäten. Skulle fler personer inom den gruppen svara så är det sannolikt att andelen tillhöriga till den muslimska, och andra religiösa minoriteter, skulle öka en aning, säger Max Stockman handläggare för religiösa minoriteter vid SST.

Mest engagerad är den frikyrkliga gruppen där 78 procent ber regelbundet och 77 procent deltar i verksamheten. 27 procent av Svenska kyrkans medlemmar beskrivs som religiöst praktiserande. Inom den muslimska gruppen besökte 35 procent någon verksamhet, medan över 80 procent ber.

Migrationen kan ibland förstärka identiteten men kan också försvaga religiositeten. Delvis handlar det om tillgång till ett organiserat religiöst liv men också att religiositeten inte längre är kopplad till hemlandets vardagsrutiner.

Vissa minoritetsreligioner har lägre inkomster jämfört med befolkningen i stort. Det gäller framför allt den muslimska gruppen

Undersökningen visar också ojämlikheter i socio-ekonomisk standard. Vissa minoritetsreligioner har lägre inkomster jämfört med befolkningen i stort. Det gäller framför allt den muslimska gruppen, där inkomstnivån uppges delvis hänga ihop med diskriminering och särbehandling inom arbetslivet. Inkomster hos svenskkyrkliga, buddhister, hinduer, judar och de som svarat att de tillhör en annan religion skiljer sig däremot inte nämnvärt från genomsnittet.

Rapporten vänder sig i första hand till verksamma inom skolan, sjukvården, begravningsväsendet och integrationsverksamhet. En annan viktig målgrupp är kunskapsförmedlare som lärare, studieförbund och journalister.

– Vi hoppas att rapporten ska leda till att fördjupa en samtida debatt om religion som stundtals tycks bygga på en hel del lösa antaganden och överdrifter, säger rapportförfattarna Erika Willander och Max Stockman.

Fakta: Ett mångreligiöst Sverige i förändring

Rapport skriven av Erika Willander, forskare i sociologi vid Uppsala universitet och Max Stockman, handläggare för
religiösa minoriteter vid SST.

En fortsättning på rapporten Sveriges religiösa landskap, från 2019.