Vilken kirurg opererar två timmar men går back nio?

Fanny Willman Ledarskribent

Vad är ett preludium värt? Två minuter på pluskontot i timbanken? Foto: Johanna Norin, Mikael M Johansson

Att rapportera sin arbetstid är en lagstadgad rättighet. Ändå pådyvlas kyrkomusiker ett system som bränner ut, eller kräver att bli lurat. Det fungerar i enskilda fall. Men att klä av en hel kår sin yrkesstolthet har ett högre pris än Svenska kyrkan anar.

När uppstår en tystnadskultur? Antingen när individen är rädd för att bli bestraffad därför att den påtalar något, eller när individen tror sig vara ensam om ett problem som egentligen rör långt flera. 

I fallet kyrkomusiker och tidrapportering verkar båda vara sant. Det räckte att lyfta på locket för att meddelandena skulle rassla in. 

Det hela började med ett inlägg i en grupp för kyrkomusiker på Facebook som efterfrågade argument för och emot tidrapporteringssystemet Flex. Med den ­administrativa bördan i Svenska kyrkan växer också kontrollbehovet och erfarenheterna bland kyrkomusiker av att pressas in i en mall som antingen inte alls fungerar, dödar förtroende och kreativitet eller rentav bränner ut.

Kyrkomusikerna vittnar om gamla ­ljuva tider då de jobbade på instruktion, en timpott att fördela över ett helt år i stället för ett schema. Modellen byggde på tillit. ­Säkert kunde kyrkomusikern, i ärlighetens namn, njuta av en sovmorgon någon gång oftare än den husmor som alltid fanns först på plats för att koka kaffe till arbetslaget.

Det är däremot nog så sant att den som har valt ett yrke som framför allt går ut på att prestera offentligen också vill göra det bra. Den som har skolats till att förmedla en kyrkomusikalisk tradition som annars faller i glömska tycker i allmänhet att det är viktigt att göra just det. Yrkesstolthet är hederskultur av den goda sorten.

Den som ges förtroende att själv utforma sina ramar anstränger sig också mer. På det visar bland annat forskning om tilltitsbaserad styrning i arbetslivet, och allt fler branscher och företag väljer därför att anamma ett sådant sätt.

Kyrkan verkar däremot ha svårt att tala om skillnader. Men alla arbetsinsatser kan inte mätas på samma sätt. 

Det som visat sig funka särskilt dåligt är om de ”på golvet” inte själva får ­påverka på vilket sätt deras arbetsinsatser mäts och rapporteras. Och det är skillnad på att förbereda och spela på ett dop lika många timmar som någon annan har telefonjour på pastorsexpeditionen. Inte mer eller mindre värt. Kanske ändå mer eller mindre ansträngande. 

Sedan finns såklart alltid glaset-är-halvfullt-människor. Genomgående för de kyrkomusiker som uttrycker sig positivt eller pragmatiskt om tidrapporteringen är att de också har en förstående chef.

Vad är då att föredra? Ett dåligt system som kräver en bra chef? Ett bra system som kan kompensera för en dålig chef? 

En kyrkomusiker i en mindre församling hör av sig till mig. Hon vittnar om ett kontrollerande system som håller på att ta knäcken på henne. Hon känner sig kontrollerad och säger att hennes ”konstnärliga sinnelag är i handbojor”. 

Är hon schemalagd att arbeta en ­mässa, och den tar två timmar när hon är schema­lagd elva, får hon nio minustimmar i banken. En sådan arbetsinsats anses inte täcka en hel eller ens en halv arbetsdag. Hon jobbar och jobbar, men går bara back. Den återhämtning som borde vara möjlig på arbetstid mellan ett personalmöte klockan nio och ett körrep klockan sju är hon tvungen att ta ut som ledighet.

Fler och fler kyrkomusiker måste stämpla in och ut för att anses arbeta. Men de kanske övar bättre hemma. Sonderar noter och repertoar utanför kontorstid. Hanterar koristmejl sent på kvällen.

Gäller det inte också andra yrken? 

Ja, men nej. Det tillhör på ett annat sätt en prästs uppdrag att ”sitta på kontoret”. Det ska alltid gå att möta en präst. En ­musiker möter jag däremot hellre genom musiken. 

Jag vill att det ska finnas organister kvar som gladeligen övar in både tysk tradighet och franska fyrverkerier. Jag vill sjunga i en kör med en repertoar som utmanar. Jag vill höra genomtänkta postludier som förkroppsligar kyrkomusikens alldeles egna teologiska uppgift.

Då råkar jag vara en som uppskattar kyrkomusik. 

Det verkar däremot finnas för många arbetsledare som inte gör det.

Fanny Willman, Ledarskribent

Prenumerera på Nyhetsbrev

8 Kommentar

LÄGG TILL NY KOMMENTAR

Du måste vara inloggad för att kommentera. Klicka här för att logga in.

Präst
Jag har även flera gånger mött kyrkomusiker som vid sidan av sin vanliga tjänst även utan problem haft en halvtidstjänst som musiklärare på skolan eller en separat kör de varit arvoderade ledare för. Överlag är faktiskt kravet på prestation ganska lågt i kyrkan och det gäller inte bara musiker, utan även barnledare och präster.
Eva Cronsioe
Du har fel om prästerna, Fanny! Vårt uppdrag är INTE primärt att sitta på vår kontorsstol påarbetsplatsen. Vi är nåbara på mobilen när vi behövs och de flesta församlingar har ett joursystem när man ska vara tillgänglig för expeditionen. Men huvudsakligen ska vi röra oss bland församlingsborna i själavårdssamtal, sorgehusbesök, vara tillgängliga för de oplanerade mötena "ute på byn", leda andakter på vårdhem,synas i samhället helt enkelt. Vi kan också bli utkallade oå dödsbud på udda tider, och våra predikningar jobbar vi oftas bäst med på hemarbetsplatsen, inte sällan sena kvällar. Flex och tidrapporteringssystemen är lika förgörande för oss som för musikerna. Vårt arbete går inte att mäta på det sättet. AMEN!
Annan präst
Flera välartikulerade frågor som ställs i det ovanstående! Den lokala tillämpningen ser säkert olika ut, men om man har årsarbetstid med flex, har man ju stora friheter. Att sitta och svara på mail sent på kvällen kan man givetvis inte ta betalt för, med OB, men då lägger man till den arbetstiden till den man uppger att man har arbetat. Man stämplar alltså ut en halvtimme senare för att täcka upp för den arbetstid som läggs på kvällen. Om man uppskattar att det tar ungefär 30 min. Kan ha fel, men jag har en känsla av att man har för stor respekt för det digitala systemets fyrkantighet. Sen kan också nämnas att en del arbetstagare hamnar på uppstyrd schematid för att de kanske t ex alltid ligger på extrema mängder övertid. Det kan vara en åtgärd som gjorts för att styra upp en gränslöshet. Apropå det exempel som nämndes i texten ovan. Jag vet inte i det här fallet, men sådant förekommer. Och apropå, präster behöver också ”övningstid”. Det klagas på att präster predikar tråkigt. Men vi behöver också gå undan för att läsa in, förnya oss. För musiker kan övningstid vara uttalat. För präster uttalas inläsningstid sällan. Många känner att de läser lite i smyg. Att sitta på expeditionen och läsa teologisk litteratur är inte heller den bästa miljön alla gånger.
Gregerstein
Jag tror att en viktig aspekt av det hela är att kyrkomusikerna blivit reducerade till bara musiker. De bästa musiker jag arbetat med är inte de musikaliskt skickligaste utan de som engagerar och bygger församlingsgemenskap även utanför kör och konsert. Musiken är superviktig, men den är ett verktyg inte ett mål (ag tänker på KO §2 om församlingarnas syfte). Jag har tycärr många gånger blivit djupt besviken de senaste åren när jag mött musiker som älskar musiken, men inte församlingsgemenskapen, som inte anser att det är dera s uppgift att leda i bön och lovsång (!). Jag tror att vi behöver återföra "kyrko"-biten i kyrkomusiken. Och enormt tack till er kyrkomusiker som redan främst är kyrka.
Konstigt
Opinion i linje med fackförbund och i kontrast till präst. Jättekonstigt!
Anna Lindén
Håller med dig om allt utom det du påstår om oss präster, Fanny. Flex är ett otyg även för oss, se Eva Cronsioes kommenterar och mina kommentarer till podden i detta ämne. Jag har för övrigt skrivit insändare om Flex och skickat till flera kyrkliga tidningar (dock icke KT) men inte ens bevärdigats med svar från deras redaktioner.
Evert
Vanligtvis tycker jag att Fanny Willman träffar rätt, men här är hon fel ute. Varför ska inte musiker schemaläggas som andra? Under åren har jag mött fler musiker som bara kommit och spelat det de ska, men i övrigt inte synts till på arbetsplatsen under veckan. Sådant påverkar arbetslaget. Det är rimligt att en musiker redovisar sin tid och inte gömmer sig bakom att det är ett konstnärligt arbete. Arbetsgivaren betalar för en viss tid och förväntar sig också både närvaro och resultat. Allt för många musiker glider bara omkring - medan den största delen naturligtvis gör ett alldeles fantastiskt jobb. Men för en del är schemaläggning och noggrann tidsredovisning absolut nödvändigt. Det gäller även de musiker som tenderar att arbeta allt för mycket och allt för hårt.
Mia
Mycket märklig ledare där skribenten bara tycks ha lyssnat till några få musiker. Självklart kan kyrkomusiker arbeta på schema och använda tidredovisning för att få koll på sitt arbete och sina ledigheter. Det kan stimulera till närvaro i arbetslaget, minskade kringuppdrag för andra arbetsgivar samt struktur i arbetet Den podd som sändes var löjeväckande när någon på allvar menar att att det är arbetstid om man tänker på jobbet när man diskar. Bättre att ställa de kritiska frågorna. Hur ofta är du med arbetskamrater. Hur mycket tid tar dina uppdrag utanför församlingen.