”Detta är i sanning en hög och härlig värdighet”, säger Luther, eftersom ”ingenting är så gott och ingenting är så ont, att det inte samverkar till mitt bästa, om jag tror … detta är de kristnas ovärderliga makt och frihet!”
Sin grund har den kristna friheten i relationen till Jesus Kristus som både människa och Gud. Jesus levde som en människa, men i fullkomlig frihet. Genom sin död och uppståndelse är han själva garanten för friheten.
Ofta skriver Luther avväpnande jordnära. Men här talar han mystikens språk. Han talar om det saliga bytet och om hur genom tron Kristus och själen firar bröllop. Kristus tar på sig alla bördor och själen får den fulla friheten. Med Höga visans kärlekslyrik sätter han ord på trons innerlighet: ”Min vän är min och jag är hans” (Höga visan 2:16).
Strax blir det dock väldigt praktiskt igen. Den himlastormande förtjusningen över föreningen med det sannaste, godaste och vackraste landar genast i vardagens blandade villkor. Här och nu ska det levas. Här ska det umgås med människor och tas ansvar för familj, arbete, samhälle, världen.
Det görs bäst när den yttre människan formas utifrån den inre, efter mottot ett gott träd bär god frukt. Friheten uttrycker sig i kärlek till medmänniskan.
Den som är fri genom tron är också fri att binda sig i kärlek: ”Se, så flyter ur tron fram både kärleken och lusten till Gud, och ur kärleken ett fritt, villigt och glatt liv, i spontan tjänst för medmänniskan.” Ur tron flödar kärlek och lust! I frihet tar vi emot, i kärlek ger vi vidare till medmänniskan efter hennes behov.
Människans vilja och attityd förändras av friheten. För den fria människan slutar medmänniskan vara ett medel till självbekräftelse. I stället växer genuint intresse för den andres välmående.
Där kärleken styr värnas den andres samvetsfrihet, oavsett vilken trosgemenskap hon eller han tillhör. Den som vill leva i en kristen människas frihet måste också värna andras frihet, oavsett om de är kristna eller inte.
Slutsatsen blir att en kristen människa inte lever isolerad i sitt eget jag, utan i Kristus och i sin nästa: i Kristus genom tron och i nästan genom kärleken. Genom tron far hon liksom upp till Gud, för att genom kärleken illa kvickt återvända till vardagslivets verkstadsgolv – och blir just så alltid kvar i den gudomliga kärleken.
Detta är den rätta andliga friheten, menar Luther, den överträffar all annan frihet lika tydligt som himlen överglänser jorden.
Den levda friheten och samhället
Nej, Luther själv levde inte alltid upp till denna frihet – vare sig när han vände sig mot de upproriska bönderna eller när han uppmanade till hat och våld mot judar. Ändå har föreningen av trons frihet och kärlekens ansvar varit både kraftfull och samhällsdanande.
Luther var förstås ingen demokrat och reformationen ingen demokratirörelse. Ändå har betoningen av den enskilda människans frihet och ansvar varit viktig i framväxten av den moderna demokratin och de mänskliga rättigheterna.
Sön- och helgdagar påminner om frihetens grundläggande betydelse. Söndagen är en frihetsdag som slår vakt om att människan är mer än vad hon presterar genom sitt arbete och mer än hon kan köpa och sälja.
Den är en frihetens dag som är till för att vårda de grundläggande relationer som utgör vårt liv: till oss själva, till medmänniskor, till skapelsen och till självaste existensens grund, som vi i allmänhet kallar Gud. Söndagen som en frihetens dag signalerar människovärde; den uttrycker människans värdighet som en fri och älskande varelse.
I det ofrihetens system som rådde i DDR ingick försök att instrumentalisera kyrkan. Den kristna friheten var ett hot. Ändå blev just kyrkorna frihetens oaser.
De blev platser där det gick att ta ett steg utanför systemet, att ta utrymme i anspråk för reflektion, meditation, bön, men också knallhårda diskussioner. Värnandet av samvetsfrihet och avslöjandet av falskt tvång som uttryck för en kristen människas frihet blev också en avgörande förutsättning för regimens fall.
När nivån på det offentliga samtalet sjunker ner till skandalisering av enskilda, när grundläggande moralfrågor behandlas genom polarisering, när omdöme och karaktär ersätts av regler och policyer, när medborgare förminskas till kunder och konsumenter, när politikens avgörande sakdiskussioner hamnar i skuggan av ständiga popularitetsmätningar … – då är det angeläget att på nytt lyfta fram frihetens grunder och det samhällsansvar som är frihetens frukt.