Tro och vetande är med andra ord inte oberoende av varandra men heller inte i symbios:
– Historieforskningen bestämmer inte vad man kan tro. Och tron ska inte försöka bestämma vad forskningen ska komma fram till.
Bengt Holmberg började undervisa i teologi 1968 och har sedan haft studenter i olika perioder och i olika miljöer – Lund, Oslo, Tanzania och Jerusalem – ända fram till pensionen. Under den tiden är det mycket som har förändrats, inte minst i synen på hur historiskt användbara evangelierna egentligen är.
Fortfarande hör man ibland ”ekot från tidigt 1800-tal”, som han uttrycker det. Detta eko handlar om ett nästan totalt underkännande av evangelierna som historiska källor. Evangelierna avfärdas utifrån en då självklar ”platt naturalism” som önsketänkande från de första kristna.
Men så vanmäktiga inför tendentiösa källor är inte de flesta av dagens historiker, inklusive Jesusforskare, betonar Bengt Holmberg. I stället tycker de att det finns mycket historiskt vetande att hämta ur evangelierna.
Under 1900-talet ändrade forskarna också inställning till mirakelberättelserna.
– Kring år 1900 sa i princip alla som sysslade med bibelvetenskap att Jesus inte gjorde några under, eftersom sådana inte kan inträffa. Men på hundra år har verklighetsuppfattningen ändrats.
– Det betyder inte att man nu menar att alla under har inträffat så som det sägs i Nya testamentet. Men att det finns en historisk kärna i underberättelserna, det betvivlar man inte på samma enkla sätt som man gjorde för hundra år sen. Jesusforskningen är inte längre lika antimetafysiskt inställd, och därför är dess resultat på sätt och vis mer evangelielika nu.
Tidigare utgick Jesusforskare mycket från det så kallade olikhetskriteriet som måttstock för vad man får räkna som historiskt. Det innebar att man bara tog fasta på det Jesus säger i evangelierna som är olikt dåtidens judendom och även olikt tankar i den tidiga kristna rörelsen.
Jesus fick inte vara judisk – ett axiom som Bengt Holmberg säger hörde ihop med en kvardröjande antijudisk inställning. Jesus fick inte heller vara kristen, eftersom sådant oförnuft måste vara det de första kristna lagt till i efterhand.
– Den typen av skarpt bortsorterande av själva källmaterialet på grund av förutbestämda uppfattningar om vem han inte kan ha varit ser man lite av i dag och desto mer kritik av.