En vanlig bild för Gud, särskilt i kyrkorum, är en triangel. Utan kunskap om bildens historia och symbolik kan den uppfattas som en statisk geometrisk figur, som en sån där träkloss barnen får lära sig passa in i en låda. Lämplig från 1 år. Det behövs många fler bilder som uttrycker dynamiken i hur Gud skapar, befriar och ger liv.
Samtidigt är Gud ett levande mysterium, omöjlig att fånga i en given bild eller definition. Det är som teologen Symeon skrev på 900-talet: ”Osynligt – ingen hand förmår fånga det. Orörbart och ändå: överallt rörs man av det. Vad är det då? O under – vad är det inte? Namnlöst. Dåraktigt försökte jag gripa det. Jag slöt handen, trodde jag höll det fast. Men det flydde, kunde inte behållas. Full av förtvivlan lossade jag mitt grepp. Då, i min öppna hand, såg jag det igen. Outsägbara under! Outgrundliga mysterium! Varför oroar vi oss i onödan?”
Så hur talar vi om Gud? Vi kan fördela ordet generösare, bejaka att mandatet att tala om Gud inte bara är prästens utan en kallelse som gäller alla. Vi kan också uppmuntra varandra att tolka Gud utifrån vår erfarenhet i de sammanhang vi står. Och genom att alltid lita till att Guds tilltal möter oss där och då våra sinnen är öppna – i naturen, gemenskapen, liturgin, kulturen. Och i tystnaden. När vi saknar ord får vi lita till att Gud är den som är.
Jag minns en historia jag första gången hörde av en vän från det svårnavigerade Cardiff i Wales. En person som kört vilse frågar en annan: Hur hittar jag till sjukhuset? Den andre svarar: Det är svårt. Om jag var du skulle jag inte starta härifrån.
Heliga Trefaldighets dag är också Missionsdagen. Evangeliet är, att Gud söker oss där vi är för att följa oss dit vi går. Det finns ingen annan startpunkt än vårt hjärta. Det är en viktig insikt både för den som vill tala om Gud och den som vill söka Gud.
Gunnar Sjöberg
tidigare kommunikationschef på kyrkokansliet och kyrkoherde på Costa Blanca