En variant på frågan lyder: Varför är judarna så lagiska? Tanken är då att observans av yttre bruk innebär ett slags klättrande på en stege av egna gärningar. Sammantaget blir allt detta en börda som Jesus befriar oss ifrån. Denna tanke uttrycks särskilt tydligt i psalmraden ”Moses gav oss lag och krav – Jesus lyfter bördan av” (Psalmboken 331:6).
Konsekvenserna av ett sådant svar på frågan är inget mindre än att judar och judendom egentligen inte längre borde existera. För utan de konkreta bud som Gud gav till Israels folk skulle ingen judendom finnas, och utan judendomen hade judarna inte överlevt som folk. Dessutom är det uppenbart att Jesu första efterföljare, som alla var judar, fortsatte att leva som judar i lydnad för lagens bud (se till exempel Apostlagärningarna 21:17–24).
Finns det ett bättre svar på frågan varför kristna inte håller den judiska ”lagen”? Jag tycker att Paulus har det bästa svaret när han
i Romarbrevet 11 talar om de hednakristna som inympade grenar på det äkta olivträdet. Dessa grenar förvandlas därigenom dock inte till de äkta grenarna. De är senkomlingar och de är annorlunda. De hör oupplösligen samman med roten och har del i dess liv, men förblir likafullt vilda, inympade grenar.
Det som markerar skillnaden är de bud som utgör synliga tecken på förbundet mellan Gud och Israels folk, så som omskärelse, sabbat, högtider, matföreskrifter och mycket annat. Adressaten för dessa särskiljande tecken är det judiska folket och inga andra. Eftersom de hednakristna inte är det nya Israel, ska de alltså inte ta på sig dessa förbundstecken, vilka utgör den yttre ramen kring Guds förbund med sitt folk på Sinai.
(I min senaste bok, Judarna, Ers Majestät! Arcus förlag 2018, ägnar jag det tredje kapitlet åt ”Buden som förbundstecken”). Kort sagt, anledningen till att vi kristna inte håller dessa bud är inte att Jesus upphävt dem utan att vi inte är judar och inte heller anser oss vara det nya Israel.
Ett pastoralt råd: Använd inte uttryck som ”det nya gudsfolket” om kyrkan och de kristna, eftersom det är en ersättningsteologisk term som avskriver Guds ursprungliga förbundsfolk. Använd i stället den bild som uttrycker vad som ger oss vår verkliga identitet utan att det sker på bekostnad av andra – ”Kristi kropp” där vi utgör lemmarna i all deras mångfald.
Den tredje frågan har som utgångspunkt inte bara kristen syn på judisk tro utan också judisk syn på kristen tro: