Mordet på Martin Luther King blev en vändpunkt i James Cones liv (1938–2018). King skapade medborgarrättsrörelsen, den mest omstörtande sociala rörelsen i amerikansk historia. Den byggde på ickevåld, med kärlek och försoning utifrån kristen tro.
Om Gud älskar alla människor som predikades överallt i kyrkor, varför blev då de svarta trakasserade i hela Amerika? Den frågan ställde sig James Cone när han var 17 år gammal. Han växte upp i ett varmt kristet hem i Alabama. På söndagarna gick han med föräldrarna till kyrkan, som alltid var fylld med människor som sjöng till Gud med glädje och tacksamhet.
James Cone betraktas i dag som en internationellt erkänd teolog, en av de största i Amerika i modern tid. Nyligen publicerades postumt en memoarbok av honom, Said I wasn't gonna tell nobody (ungefär ”Jag hade tänkt att inte berätta för någon”). Den beskriver hur Black Theology kom till, en teologi om frihet och rättvisa för de svarta i Amerika, som blev en livsuppgift för honom. Även i Afrika, särskilt Sydafrika, har Black Theology haft inflytande.
Efter mordet på Martin Luther King upplevde Cone att han måste göra något. Han beskriver det så, ”jag blev väckt ur min behagliga akademiska värld”. Men hans uppgift var inte att bli ledare i medborgarrörelsen efter Martin Luther King. Cone var teolog, men vilket värde hade teologi i de svartas kamp i Amerika? De få svarta som studerat teologi fullföljde sina akademiska studier på samma sätt som de vita amerikanerna. Så hade Cone själv gjort medan han skrev sin doktorsavhandling om den schweiziske tänkaren och teologen Karl Barth.
För att bli accepterad hade Cone redan som barn lärt sig att anlägga en mask, förställa sig. Ingen svart fick säga emot en vit man eller kvinna. Masken bar Cone med sig hela vägen till sin doktorsexamen.
Efter upproret i Detroit och mordet på Martin Luther King kunde Cone inte skriva som tidigare. De svarta behövde en ny teologi med rötter i den svarta befolkningen i Amerika och det blod som spillts under 400 år av de vitas förtryck.
Frihet och befrielse var för Cone inte ett filosofiskt abstrakt begrepp utan tvärtom kärnord i kristen teologi. Cone jämförde de afrikanska slavarnas frigörelse i Amerika med Gamla testamentets berättelse om israeliternas befrielse och uttåg ur Egypten. En teologi som är likgiltig för innebörden av Guds befrielse av fattiga kan inte vara en kristen teologi, menade han.