Att samlas i glädjeruset är att ha fel fokus

Nathalie Olivefalk präst

Eden Golan representerar Israel i Eurovision Song Contest. Foto: Jessica Gow/TT

Slutreplik. Alla barn har rätt till fred. Därför behöver kyrkan stå upp för vapenvila.

SLUTREPLIK

Tack Gunilla Hallonsten för replik gällande Eurovision och att vara kyrka mitt i detta.

Du skriver att "alla barn har rätt till fred". Men redan där fallerar det.

I Gaza har drygt 14 000 barn dött på grund av kriget. Barnen är inte Hamas, utan oskyldiga offer som svälter till döds eller dör av beskjutningar. Att då samlas för glädjeruset i deltävlingarna blir fel fokus, vi människor som samlas under denna vecka gör det enbart med freden som det enda vi önskar.

Ett eldupphör, en vapenvila. Alla barn har rätt till det.

Nathalie Olivefalk, präst

Kurt
Man hade önskat att skribenten hyste samma omsorg om barnen i exv Syrien som nu levt med i bördeskrig, bomber och flykt i över ett decennium.
Gunilla Hallonsten
Förtydligande från mitt håll: • Alla barn har rätt till fred och det gäller även barnen i Gaza. • Det är omänskligt det som sker i Gaza och särskilt i Rafah just nu. • Det är helt nödvändigt med ett omedelbart och varaktigt eldupphör för att stoppa civilt lidande. • Humanitär hjälp måste få tillgång att komma in i Gaza i detta nu. Samtidigt fortsätter Svenska kyrkan även denna vecka ett vardagsarbete med att möta människor i de öppna kyrkorummen och i staden med gudstjänster, konserter, själavårdande samtal, diakonala insatser, kyrkliga handlingar, samverkan med civilsamhället och religiösa samfund. Jag upprepar: Svenska kyrkan Malmö är kyrka mitt i det komplexa – det är en del av huvuduppdraget för att på djupet kunna bidra till fred och rättvisa för alla som lider i världen.
Alla Barn
Barnen i Gaza är värda all uppmärksamhet. Och även barnen i Småland
Shalom
Nu skrivs siffrorna kraftigt ned över antalet döda kvinnor/barn i Gaza. Tidigare siffror från terrororganisationen HamaSS visar sig nu vara fejk. Lärdom: var kritisk och lita aldrig på en terrororganisation.
Sten
Turkiets diktator Erdogan har rätt: i Sverige/Malmö hyllas terrororganisationer.