Att vara Act eller inte vara Act – det är frågan

Göran Sagen, ordförande  SKUT-Rådet i Skara stift.
Foto: Marcus Gustafsson

Svenska kyrkans internationella diakoni har som bekant bytt namn. Det tidigare ”Internationella arbetet” (tidigare Lutherhjälpen/Svenska kyrkans mission) ska nu heta Act Svenska kyrkan.

Det är en grannlaga uppgift att byta namn och varumärke. Framför allt att få det nya namnet, inte bara accepterat, utan helst också omtyckt på gräsrotsnivå hos den enskilde församlingsmedlemmen. Det är ju av denne som information ska spridas och inte minst pengar samlas in till olika biståndsprojekt.

Svenska kyrkans utlandsåtaganden vilar på två olika ben, Act och SKUT/Utlandskyrkan. Dessa kompletterar varandra genom att vända sig till olika målgrupper.

Båda är enligt kyrkomötets beslut lika viktiga och förtjänar därför helhjärtat stöd från Svenska kyrkan på församlingsstifts och nationell nivå.

Båda leds av varsitt nationellt råd, utsett av kyrkostyrelsen. SKUT har dessutom två egna ledamöter i kyrkomötet.

Då det internationella arbetet bytt namn gäller det att att vara konsekvent vid lanseringen av det nya namnet Act Svenska kyrkan.

På församlingsnivå har det fram till nu funnits så kallade ”Internationella grupper”, dominerade av det internationella arbetet och dess ombud, men också inkluderande församlingens SKUT-ombud.

Kring olika projekt har man ofta på ett fruktbart sätt samarbetat. Men SKUT har ju aldrig varit en del av det ”Internationella arbetet” som det uttryckts på stifts-eller nationell nivå.

Då det internationella arbetet nu bytt namn gäller det att att vara konsekvent vid lanseringen av det nya namnet Act Svenska kyrkan. Man bör alltså överge beteckningen ”Internationell grupp” och byta namn till ”Act-gruppen i X församling”.

Norrköping är härvidlag ett gott exempel som redovisades under ”Göra Skillnad”-dagarna i Uppsala i början av september.

Helst skulle vi dock se att de framtida lokala grupperna kallas ”Act-SKUT gruppen i X församling” vilket har flera fördelar; dels skulle det underlätta vid lanseringen av det nya namnet act Svenska kyrkan, dels skulle det sammansvetsa den lokala arbetsgemenskapen vid olika insamlingsprojekt, dels skulle det också betona att Svenska kyrkans utlandsåtaganden vilar på två likvärdiga ben.

Göran Sagen
Ordförande  SKUT-Rådet i Skara stift.