Varje kampanj utvärderas noga

Johanna Holmberg Sektionschef mobilisering och påverkan, Act Svenska kyrkan

I en replik på en ledare i Kyrkanst Tidning berättar Act Svenska kyrkan om sitt arbete med att förankra sina kampanjer i församlingarna. Foto: Marcus Gustafsson

Replik. Inför kommande kampanjer har vi bjudit in kommunikatörer från församlingar och pastorat för att bidra med idéer om hur vi bäst utvecklar kommunikationen, skriver Johanna Holmberg, Act Svenska kyrkans sektionschef för mobilisering och påverkan.

REPLIK

I söndags avslutades årets fasteaktion med en traditionsenlig rikskollekt till Act Svenska kyrkan. Engagemanget runt om i församlingarna vittnar om både handlingskraft och stark vilja att visa solidaritet med våra medmänniskor. Det är ett engagemang som verkligen gör skillnad och så har gjort i 150 år!

Fanny Willman lyfter i sin ledare (20/3) frågor om namn och identitet, avsändare och synlighet. Viktiga frågor för en verksamhet som bygger på förtroende, engagemang och frivilliga gåvor. Vi vill därför gärna berätta om hur vi arbetar för att förankra och underlätta kommunikationen om Svenska kyrkans internationella arbete, Act Svenska kyrkan.

Varje kampanj som genomförs till förmån för Act Svenska kyrkans arbete utvärderas noga. En viktig del i utvärderingen är att stift och församlingar berättar vad de upplevt som bra och dåligt samt vad som kan göras bättre eller annorlunda. Denna återkoppling blir en viktig grund i arbetet med nästa kampanj. Inför kommande kampanjer har vi bjudit in kommunikatörer från församlingar och pastorat för att bidra med idéer om hur vi bäst utvecklar kommunikationen.

Precis som Fanny Willman skriver har Act Svenska kyrkan varit ett ”varumärke” i fem år. Det faller sig därför ganska naturligt att vi utvärderar vad som fungerat bra och vad som kan bli bättre i vår gemensamma kommunikation. Vi ser att det ibland varit utmanande att hantera namn, logotyp och grafiska manualer. Det pågår därför ett arbete med att ta fram enklare verktyg som ska ge stöd i formgivning och användandet av namn och logotyp. Vi kommer också att se över hur Act Svenska kyrkans utseende ska samverka med Svenska kyrkans nya logotyp och grafiska profil på ett bra sätt
för att underlätta den fortsatta kommunikationen i till exempel kampanjer och insamlande aktiviteter.

Fanny Willman lyfter dessutom behovet att utveckla kommunikationen för att tydligare visa att vi som kyrka är avsändare. Det är delvis en fråga om visuell identitet, men också om att tydligare berätta om arbetet med internationell mission och diakoni genom Act Svenska kyrkan.

Vi arbetar vidare med att utveckla kommunikationen om hur vi verkar i en världsvid gemenskap där vi tillsammans, lokalt och globalt, står upp för mod, hopp och medmänsklighet. Det har aldrig varit viktigare än nu.

Johanna Holmberg, sektionschef mobilisering och påverkan, Act Svenska kyrkan

Detta är en debattartikel i Kyrkans Tidning. Åsikterna som uttrycks i texten är skribentens egna.

Prenumerera på Nyhetsbrev

0 Kommentarer

LÄGG TILL NY KOMMENTAR

Du måste vara inloggad för att kommentera. Klicka här för att logga in.