Biskoparna är med och driver kyrkan mot en åsiktsgemenskap

Anders Johansson

Foto: Michael Buholzer

Jag skulle önska att varje prästkandidat får bli bemött utifrån en helhetssyn och rättvis bedömning. 

Jag känner en stor sorg över att många blivande präster inte längre är välkomna i flera av våra stift. Detta på grund av att de inte vill viga samkönade par.

Många redan vigda upplever också ett stort utanförskap i den kyrka de tjänar på grund av samma hållning i frågan.

Var är biskoparnas omsorg för dessa präster? Sträcker den sig bara till dem som har rätt teologi? Ser vi inte hur vi håller på att gå från en trosgemenskap till en åsiktsgemenskap? Och utvecklingen drivs sorgligt nog av våra egna biskopar.

Några biskopar har deklarerat att de inte kommer viga en prästkandidat om den inte viger samkönade. Intentionen är förstås god. Man vill stå upp för en utsatt grupp och motverka diskriminering. Men jag tror inte det är rätt väg att gå.  

I dessa tider av prästbrist vet jag om ett flertal som upplever en tydlig kallelse till prästtjänst i Svenska kyrkan men som inte vågar ta steget. Man känner sig helt enkelt inte välkommen eftersom man har fel åsikt i denna fråga. En del är också oroliga för att bli uthängda som homofobiska eller liknande. Eller att de ska anklagas för att inte stå bakom tron på alla människors lika värde.

Vi behöver påminna oss om att tron på alla människors lika värde är djupt rotad i den kristna tron genom alla tider. Den bygger på att varje människa är skapad till Guds avbild. Men också på det faktum att Jesus har gett sitt liv för varje människa. Detta kan vara djupt rotat också i en prästkandidat även om denna har en mer traditionell syn på äktenskapet.

Jag vill vädja till våra biskopar att inte diskvalificera en kandidat på grund av en enda teologisk fråga om äktenskapssyn. En fråga som dessutom inte är solklar och enkel utifrån bibelordet som är grunden för vår kyrkas tro och liv. Och särskilt inte när dessa kandidater delar den hållning som är majoritetslinjen i den världsvida kyrkan.

Om någon anser att Jesu ord utgör en begränsning av vad som konstituerar ett äktenskap innebär inte detta att man per automatik är diskriminerande. I så fall är alla präster i någon mening diskriminerande om man inte är positiv till alla andra former av äktenskap såsom polygami.

Jag skulle önska att varje prästkandidat får bli bemött utifrån en helhetssyn och rättvis bedömning. För att citera Jesu ord: ”Döm inte efter skenet, utan gör en rättvis bedömning” (Joh 7:24). Oavsett äktenskapssyn vågar jag säga att de flesta prästkandidater tror på människors lika värde. De vill vara måna om att alla människor möts med respekt. Och de delar tron på att Gud älskar alla människor och att evangeliet gäller alla.

I vår tid tror jag Gud kallar människor till tjänst i Svenska kyrkan som har en viktig roll att spela. Tänk om den som avvisas på förhand är sänd av Gud till välsignelse för kyrkan i ditt stift?

De flesta kristna, även prästkandidater och präster, är på en resa teologiskt. Min teologi är inte den samma som för 20 år sedan. Det finns saker jag omvärderat och så är det nog för de flesta. Låt oss inte utestänga människor i deras brottning med bibelns texter utan öppna upp för dialog.

Här sänds tyvärr signalen att du ska vara ”klar” teologiskt och du ska ha landat i rätt åsikt. Det rimmar illa med visionen om en bred och öppen folkkyrka.

Biskopsmötet har uttalat att man vill komma fram till att alla präster inom Svenska kyrkan med glädje ska viga samkönade par. Vore det då inte en bättre väg att möta dessa präster och prästkandidater i samtal och dialog. Här sänds bara en tydlig signal: ”du är inte välkommen i mitt stift”, vilket jag har svårt att se hur det skulle leda till att ovanstående mål främjas.  

Alla goda krafter behövs.

 

Anders Johansson

Detta är en debattartikel i Kyrkans Tidning. Åsikterna som uttrycks i texten är skribentens egna.

Prenumerera på Nyhetsbrev

13 Kommentar

LÄGG TILL NY KOMMENTAR

Du måste vara inloggad för att kommentera. Klicka här för att logga in.

BGOL
Bra formulerat. Svenska kyrkan vill vara bred - men bara åt ett håll, som någon annan uttryckte det. Tyvärr sållas många av de bästa bort, eller känner sig inte längre hemma.
Transparent
Kan inte annat än att helhjärtat hålla med. Det här kan inte få vara en avgörande fråga. Betänk att det också kommer människor till själavård som brottas med denna fråga av personliga skäl. Även de kan känna sig avvisade om de bara möts av en bejakande hållning de själva inte kan eller vill stå bakom.
GR
De biskopar som vägrar prästviga präster som inte viger samkönade par är i sanning de som exkluderar - dessutom utifrån noll exegetiskt stöd.
Anna
Tack för att du skriver det som många andra tänker.
Johan
Jo vi har sannerligen fått politiskt korrekta biskopar. Alla väljer att stå mer eller mindre spikrakt i ledet. Jag ler ibland för mig själv när jag tänker på hur det hade blivit om jag varit en av dem. Inte ett uns av konflikträdsla eller en gnutta behov av att hålla politiken i hand hade de då fått uppleva.
Norrlänning
Kloka tankar och jag vet att det finns många runt om i landet som tänker i liknande banor.
Niklas
Tack Anders! Viktiga tankar, bra formulerat. Vi är många som håller med.
En fråga
Svenska kyrkan har tagit ett beslut att viga samkönade par. Om man blev prästvigd i Svenska kyrkan innan den förändringen har man naturligtvis rätt att vara kvar som präst. Men framåt behöver vi alla ta konsekvensen av det beslutet. Om man vill bli präst, men känner att det går emot ens samvete att viga samkönade par är det väl bättre att bli präst (eller pastor) i ett annat samfund som delar ens övertygelse? Varför propsa på att bli präst just i Svenska kyrkan om man inte delar detta grundläggande beslut?
Transparent
Det kyrkan tog beslut om var att ha en dubbel äktenskapssyn, det vill säga att båda förhållningssätten skulle få finnas parallellt i kyrkan. Genom att några biskopar inte vill viga präster som har den ena synen så är man med och driver fram något annat än det som beslutades 2009.
Gäst
En uppmaning till er biskopar och ni andra som inte tror att de med traditionell åsikt om äktenskapet har ett giltigt prästkall. Har Gud kallat dem en gång men sedan dragit tillbaka deras kallelse när de kom ut med traditionell åsikt? Kunde inte Gud ha räknat ut det redan innan? Ni biskopar och andra, titta er i badrumsspegeln och säg: "Herre Jesus, tack för att det är Din vilja att samkönade personer vigs och att Du själv välsignar dem som äkta makar, och sänd medarbetare som kan utföra denna Din vilja." Jag tror inte att någon av er vågar fresta Herren med en sådan bön eftersom ni innerst inte är säkra på att detta är Hans heliga önskan. Skölj istället ansiktet med friskt vatten och fråga Herren om ditt inre öga ser klart i denna fråga.