Vi får mycket för pengarna med den nya grafiska profilen

Omar Ud-Din Präst och poddmakare i Järfälla församling
Illustration: Svenska kyrkan

Replik. Möjligheterna att spara pengar till att utföra den grundläggande uppgiften är dessutom stora.

REPLIK
Varumärken väcker starka känslor. Inte minst när de ska uppdateras. Utöver kritiken gällande färg, form och typsnitt lyfts alltid prislappen. När Svenska kyrkan nu får en ny grafisk profil är det också många som verkar vilja kasta ut barnet med badvattnet. Färgerna anses fula, typsnittsbytet onödigt och logotypen var givetvis bättre förr. Bäst anses den förstås vara i form av den vapensköld från 1300-talet som lär ha inspirerat heraldikern Bengt-Olof Kälde till att 1977 föreslå att den användes av Svenska kyrkan i helhet.

Problemet med kritiken, från exempelvis Åke Appelgren, är att den ofta bygger på missförstånd. Prislappen för ett varumärke gäller ofta ett omfattande arbete. Det vi nu tillsammans betalar för är alltså inte några pennstreck. Det är frukten av ett gediget arbete i syfte att fler ska känna igen oss som en och samma kyrka. Utifrån de undersökningar som ligger till grund för profilen är det numera få medlemmar som vet vilken församling de bor i – särskilt ungdomar. Trots att mer än halva befolkningen tillhör Svenska kyrkan är det få som känner igen våra utskick, anslag och annonser. Det är synd med tanke på det viktiga uppdrag vi har och de resurser som läggs på kommunikation.

Den grafiska profil som presenterats ger större möjlighet att kommunicera lokala ortsnamn och kyrkor. Namnet syns ju tydligare i rubriken än som 2 millimeter hög text under logotypen. Dessutom blir det ännu enklare att dela material mellan församlingar. Alltifrån adventskalendrar och fasteutmaningar till tidningsuppslag.  Det har tagits fram nya illustrationer och ett tydligt tänk kring hur fotografier ska användas. Nationell nivå har också hållit och annonserat om flera utmärkta kurser i hur det nya manéret kan användas. Mallar finns redan nu i Powerpoint så att fler snabbt och enkelt kan skapa affischer och agendor.

Allt detta i syfte att slippa uppfinna hjulet på nytt i varje församling och stift. Det frigör tid till att kunna kommunicera både kreativt och strategiskt i våra lokala sammanhang. Typsnitten som har valts är förresten kostnadsfria till skillnad från nuvarande som det krävts dyra licenser för. Möjligheterna att spara pengar till att utföra den grundläggande uppgiften är alltså stora.
I lagen om Svenska kyrkan står följande: "Svenska kyrkan är ett evangelisk-lutherskt trossamfund som framträder som församlingar och stift." Jag vet inte hur det var för 42 år sedan men för egen del prästvigdes jag för tjänst i hela Svenska kyrkan. Den nya grafiska profilen ger hopp och verktyg så att fler ska hitta till våra olika sammanhang även i framtiden.

Omar Ud-Din,
präst och poddmakare i Järfälla församling

Men vad i all sin dar ? Hur gick reflektionen när har människornas ögon tagits bort? Trodde verkligen att blicke n oss människor emellan utgör något essetiellt i vårt sätt att förkunna evangelium. Mkt förvånad att dessa dock-bilder utan ögon, höjs så till skyarna.