En detalg ur Svenska kyrkans nya grafiska profil.
Genom att många använder Svenska kyrkans gemensamma profil och logotyp stärker vi nu möjligheterna för kyrkan att uppfattas som en tydlig avsändare för kommunikation, skriver kommunikationschef Pia Dahlén i en replik.
REPLIK
Många känner inte igen Svenska kyrkan som avsändare och vet inte vad kyrkan är och gör. Syftet med Svenska kyrkans nya grafiska profil är att öka församlingarnas och hela Svenska kyrkans synlighet.
I Erik Apelgårdhs insändare (Kt/25) finns frågor om bakgrunden till Svenska kyrkans nya grafiska profil och uppdaterade logotyp.
Svenska kyrkans olika enheter lägger varje år stora resurser på att berätta om kyrkan och kyrkans verksamheter. Trots det visar Svenska kyrkans årliga undersökningar att människor som inte deltar i kyrkans aktiviteter, ofta har låga kunskaper om vad kyrkan är och gör.
Den nya visuella identiteten ska hjälpa Svenska kyrkans församlingar, pastorat, stift och nationella nivå att bli synligare i samhället.
När Svenska kyrkans gemensamma grafiska profil togs fram 2005 registrerades också varumärket Svenska kyrkan hos Patent- och registreringsverket. Där står skrivet att kyrkostyrelsen äger varumärket och att alla ”registrerade organisatoriska delar” i Svenska kyrkan får använda Svenska kyrkans logotyp. De allra flesta församlingar och pastorat har också valt att göra det. Den som använder logotypen förbinder sig även att följa Svenska kyrkans grafiska profil.
Sedan 2005 har förutsättningarna för kommunikation förändrats radikalt och många församlingar har länge efterfrågat bättre stöd för det digitala kommunikationsarbetet.
Utgångspunkten i översynen har varit att skapa förutsättningar för synlig och tydlig kommunikation i alla kanaler. Arbetet har genomförts tillsammans med kommunikatörer från Svenska kyrkans församlingar, pastorat och stift.
Den nya grafiska profilen ger församlingarna större utrymme och fler möjligheter att anpassa kommunikationen efter de lokala förutsättningarna. Församlingsnamnet, staden, diakonicentret eller ungdomsgruppen kan nu lyftas fram på ett tydligare sätt än förut. Utifrån församlingens förutsättningar finns det också stora möjligheter att använda profilen på olika sätt.
Genom att många använder Svenska kyrkans gemensamma profil och logotyp stärker vi nu möjligheterna för kyrkan att uppfattas som en tydlig avsändare för kommunikation. Också bland människor som idag står långt ifrån kyrkan
Pia Dahlén,
kommunikationschef kyrkokansliet i Uppsala
LÄGG TILL NY KOMMENTAR
Du måste vara inloggad för att kommentera. Klicka här för att logga in.