Foto: Getty
Krig är fel. Alltid. Men det är ännu mera fel att låta lögnaktiga och ideologiskt förvirrade diktatorer som Putin eller Hitler svepa fram med sin ondska över världen
REPLIK
Det är lätt att vara mot krig. Och det är vi också – även om just det budskapet från våra tidigare debattartiklar tycks ha gått vissa förbi. Kriget i Ukraina visar dock att naiv pacifism inte är möjligt när verkligheten knackar på. Det finns nämligen en skillnad mellan krig ur ren och skär aggression, girighet, mordlust eller ideologisk dumhet å ena sidan och självförsvar å den andra. Det ukrainska folket bör ha en rimlig chans att hindra Putinsoldater och Wagnertrupper från förstörelse, barndeportation, våldtäkter och allmän terror mot civilbefolkningen. Det rimmar dåligt med en kristen etik att inte hjälpa de svaga i nöd. Och hur trist det än må vara: den mest effektiva hjälpen i en sådan situation är effektiva vapen mot Putins angrepp. För Putin har visat vad han går för, många gånger: i Tjetjenien, i Georgien, i Syrien och nu i Ukraina. Och ytterligare mål skulle stå på tur, det har diktatorn i Kreml varit ytterst tydligt med de senaste åren.
Krig är fel. Alltid. Men det är ännu mera fel att låta lögnaktiga och ideologiskt förvirrade diktatorer som Putin eller Hitler svepa fram med sin ondska över världen. Också Hitler behövde stoppas.
Det är i sådana historiska situationer som denna den kristna fredsetiken utmanas till det yttersta: vi skall inte döda, men vi kan inte heller tillåta lögner, mordlust, våldtäkt, deportation, tortyr och ödeläggelse. För de svaga bör skyddas.
1935, bara två år efter nazisternas maktövertagande i Tyskland och fyra år innan andra världskriget påtalade lutherforskaren Arvid Runestam, som 1938 skulle bli biskop i Karlstads stift, följande:
Pacifismen är icke så självklar, som dess egna entusiaster menade, men pacifismen är idag icke heller så lätt avfärdad, som den var för några år sedan. (Statsmaktens gränser, s. 28-29).
Det är nämligen också en sak vi lär oss av kriget i Ukraina: Det kristna hoppet är och måste också i framtiden vara att skapa en fredlig värld. Men den skapas inte genom att låta Putin med sina hantlangare föra krig efter krig.
Samma dag som kriget bröt ut skrev en efterträdare till biskop Runestam, som råkar vara en av undertecknarna till denna artikel, en bön som bygger på bibelord från Psaltaren och från evangelierna. Den har betts vid flera tillfällen under de samlingar till stöd för Ukraina som arrangerats såväl på torget som i domkyrkan i Karlstad:
Gud
Du som störtar totalitära härskare från deras troner
och upphöjer de ringa och ödmjuka
Vi ber för situationen i Ukraina
Herre, grip in!
Vi överlämnar oss i dina händer
Amen
Sören Dalevi, biskop i Karlstads stift
Otfried Czaika, stiftsteolog Karlstads stift
LÄGG TILL NY KOMMENTAR
Du måste vara inloggad för att kommentera. Klicka här för att logga in.