Samkönade par och enskilda hbtqi-personer som bemötts illa är många

Johannes Fransson, Cecilia Redner, Lisa Gerenmark Queerisk (Queer i Svenska kyrkan)

Foto: Getty Images

Slutreplik. Ibland hör vi argument som att prästbristen är ett skäl för att inte ha för hårda krav på vilka som får bli präster. Kanske borde vi tänka tvärtom? skriver representanter från Queerisk i en slutreplik i debatten om biskopshearingen i Skara stift i mars.

SLUTREPLIK

Tack för ditt svar (Jan Eckerdal: God teologi och gott exempel snarare än tvång, KT Debatt 13 mars), gott att vi är ense om att hbtqi-personers rättigheter inte ska ses som en stickfråga.

Vi vill förtydliga att vi inte pratar om tvång utan om nya präster och vilken människosyn som är rimlig hos företrädare i vår kyrka. Innebär helhetsbedömning att homofobi är godtagbar om prästen är “reko” i övrigt? Frågan i hearingen handlade om prästkandidater och vi anser det rimligt att som biskop ställa krav på nya präster som är förenliga med biskopsmötets uttalade målbild. När det gäller diskriminering gör nuvarande ordning det lätt för församlingarna att undvika diskriminering i lagens mening men berättelserna om samkönade par och enskilda hbtqi-personer som bemötts illa är många.

Vi vill återigen poängtera att även en präst som inte viger samkönade möter medlemmar i själavård, kyrkliga handlingar och som arbetsledare. De ordningar vi har för präster som brister i bemötandet kräver också att den som utsätts ska veta att en kan, hur en gör och orka anmäla. Om en hbtqi-person i själavård eller kyrkliga handlingar möter en präst som fördömer samkönade relationer så kan det bekräfta bilden av en fördömande kyrka. Då krävs mod och kunskap att ifrågasätta.

Ibland hör vi argument som att prästbristen är ett skäl för att inte ha för hårda krav på vilka som får bli präster. Kanske borde vi tänka tvärtom? Det finns också de som inte följt sin kallelse då en inte vet om en kommer orka verka i en kyrka som inte tar tydligt avstånd från  den teologi som skadat många människor. För att nå den av biskopsmötets uttalade målbilden borde det enda rimliga vara att prästviga kandidater som accepterar och verkar enligt den. Det verkar kontraproduktivt att ha en målbild men inte låta den påverka ens egna ageranden och beslut som biskop.

Även om vi har olika perspektiv på hur vigning av kandidater som inte viger samkönade påverkar kyrkan och de hbtqi-personer som finns i den, så tror vi på en kyrka med en öppen och transparent dialog och vi är därför tacksamma för ditt svar.

Johannes Fransson, Cecilia Redner, Lisa Gerenmark från Queerisk (Queer i Svenska kyrkan)

Detta är en debattartikel i Kyrkans Tidning. Åsikterna som uttrycks i texten är skribentens egna.

Prenumerera på Nyhetsbrev

7 Kommentar

LÄGG TILL NY KOMMENTAR

Du måste vara inloggad för att kommentera. Klicka här för att logga in.

Daniel Tisell
Frågan i hearingen löd: Kommer du viga präster och diakoner som är emot samkönade äktenskap, ja eller nej?! Alltså inte om präster som vägrar viga eller inte.
BGOL
Kyrkan är vår mor, och det kanske inte är vår uppgift att - som bångstyriga barn - hela tiden trotsa och försöka förändra henne? Hon ser längre än vi och har en erfarenhet som vi barn saknar. Allt är inte nyttigt för oss.
Tacksam
Jag är så glad att Queerisk tar upp det här! Berättelserna är många och vi måste göra vad vi kan för att förhindra att de blir fler.
Sara
Vad händer med de personer som EFS antar? Ska även dessa omfattas av detta vigningskrav? Vad säger EFS styrelse om denna utvecklinge?
HA
Äktenskapsfrågan är en fråga om bibelsyn, inte människosyn. Inte ett enda argument för att viga samkönade par går att finna i Guds Ord.
Tacksam
Wow.. HA har verkligen läst på. Du tror på fullaste allvar att Svenska kyrkan inte har teologiska belägg för att bejaka samkönade relationer? Du måste ha upptäckt något som Svenska kyrkans främsta teologer inte gjort än. Coolt!
HBTQI-person som vet vad homofobi faktiskt vill säga
Jag tycker att Svenska kyrkan inte bör viga homofober till präster och att det kravet ska gälla oavsett prästbrist. Men nu är det som diskuteras inte homofobi utan äktensskapssyn. Ståndpunkten att äktenskap är mellan en man och en kvinna bör, om den är grundad i en reflekterad kristen tro i överensstämmelse med Svenska kyrkans bekännelse och förenlig med prästlöftena, inte vara anledning till att en prästkandidat nekas vigsel till präst. Till ämbetet som präst hör inte att tycka att allt någon kan vilja göra är en bra idé, och inte heller att ha en viss uppfattning i en teologisk fråga som saknar bäring på Svenska kyrkans grundläggande evangelisk-lutherska tro.