Foto: Getty Images
Slutreplik. Ibland hör vi argument som att prästbristen är ett skäl för att inte ha för hårda krav på vilka som får bli präster. Kanske borde vi tänka tvärtom? skriver representanter från Queerisk i en slutreplik i debatten om biskopshearingen i Skara stift i mars.
SLUTREPLIK
Tack för ditt svar (Jan Eckerdal: God teologi och gott exempel snarare än tvång, KT Debatt 13 mars), gott att vi är ense om att hbtqi-personers rättigheter inte ska ses som en stickfråga.
Vi vill förtydliga att vi inte pratar om tvång utan om nya präster och vilken människosyn som är rimlig hos företrädare i vår kyrka. Innebär helhetsbedömning att homofobi är godtagbar om prästen är “reko” i övrigt? Frågan i hearingen handlade om prästkandidater och vi anser det rimligt att som biskop ställa krav på nya präster som är förenliga med biskopsmötets uttalade målbild. När det gäller diskriminering gör nuvarande ordning det lätt för församlingarna att undvika diskriminering i lagens mening men berättelserna om samkönade par och enskilda hbtqi-personer som bemötts illa är många.
Vi vill återigen poängtera att även en präst som inte viger samkönade möter medlemmar i själavård, kyrkliga handlingar och som arbetsledare. De ordningar vi har för präster som brister i bemötandet kräver också att den som utsätts ska veta att en kan, hur en gör och orka anmäla. Om en hbtqi-person i själavård eller kyrkliga handlingar möter en präst som fördömer samkönade relationer så kan det bekräfta bilden av en fördömande kyrka. Då krävs mod och kunskap att ifrågasätta.
Ibland hör vi argument som att prästbristen är ett skäl för att inte ha för hårda krav på vilka som får bli präster. Kanske borde vi tänka tvärtom? Det finns också de som inte följt sin kallelse då en inte vet om en kommer orka verka i en kyrka som inte tar tydligt avstånd från den teologi som skadat många människor. För att nå den av biskopsmötets uttalade målbilden borde det enda rimliga vara att prästviga kandidater som accepterar och verkar enligt den. Det verkar kontraproduktivt att ha en målbild men inte låta den påverka ens egna ageranden och beslut som biskop.
Även om vi har olika perspektiv på hur vigning av kandidater som inte viger samkönade påverkar kyrkan och de hbtqi-personer som finns i den, så tror vi på en kyrka med en öppen och transparent dialog och vi är därför tacksamma för ditt svar.
Johannes Fransson, Cecilia Redner, Lisa Gerenmark från Queerisk (Queer i Svenska kyrkan)
LÄGG TILL NY KOMMENTAR
Du måste vara inloggad för att kommentera. Klicka här för att logga in.