Skogsindustrin gör mycket som bidrar till hållbarhet

Johan Oja docent i träteknik och chef för teknikstaben vid träförädlingsföretaget Norra timber

Foto: Henrik Holmberg/TT

All mänsklig aktivitet påverkar miljön och vi måste alltid göra en avvägning av hur stor påverkan som är acceptabel. För skogsbruket är det viktigt att bruka skogen på ett sätt som långsiktigt värnar den biologiska mångfalden och även säkerställer andra skogliga ekosystemtjänster, till exempel rennäringens villkor. Samtidigt bidrar skogsbruket med förnyelsebar råvara som hjälper till att skapa ett hållbart samhälle. Att beskriva det som att man skapar ett hållbart samhälle genom att låta skogen stå är därför en felaktig och förenklad beskrivning.

Tyvärr är det en sådan beskrivning som ges i Kyrkans tidning nr 39 2024. Där finns en artikel med rubriken ”Hållbarhet viktigare än avkastning”; en rubrik som indikerar att ett aktivt och effektivt skogsbruk är motsatsen till hållbarhet. I artikeln i Kyrkans tidning säger utredaren Göran Enander att ”En annan myt är att det är bra för klimatet att avverka så mycket skog som möjligt. Men det visar sig att bara kanske 20 procent av det som avverkas går in i träprodukter och annat. Resten eldas eller blir papper som återvinns”.

Att bara 20 procent av skogsråvaran blir sågade träprodukter beror på att dagens teknik och marknadsförutsättningar inte gör det möjligt att nå högre. Såväl ekonomiskt som klimatmässigt är skogsindustrins mål att höja denna andel. Sågverken betalar bäst för råvaran och skogsägarna säljer därför helst sin råvara som sågtimmer, i andra hand som massaved till pappersindustrin.

Pappersprodukter används i stor utsträckning till förpackningar. Förpackningar är även det största användningsområdet för plastprodukter. Mindre tillgång på skogsråvara för att producera papper ger därmed med stor sannolikhet en större användning av fossilbaserade förpackningar. Ett tydligt exempel på hur produkter baserade på skogsråvara kan ersätta fossilbaserade produkter är EU:s engångsplastdirektiv och hur pappersbaserade produkter används för att ersätta produkter som plastkassar och engångssugrör i plast.

Användning av bioenergi innebär att skogsråvara eldas upp en kort tid efter avverkning. Bioenergi kritiseras i klimatdebatten för att vara en kortsiktig användning av skogsråvara. Samtidigt står biobränslen för 30 procent av Sveriges totala energitillförsel. Utan bioenergibaserad fjärrvärme skulle energibalansen på vintern bli mycket svårare att hantera. Rätt använd är bioenergi en effektiv metod att med hjälp av fotosyntesen lagra sommarens solenergi och använda den på vintern.

Mer än 80 procent av världens energi kom 2021 från fossila källor. Om man genomför åtgärder som minskar skogsproduktionen i Sverige minskar tillgången på skogsråvara. Även om man lyckas öka andelen långlivade produkter innebär det en minskad tillgång på papper och bioenergi. Minskad tillgång på förnyelsebar skogsråvara gör det svårare att minska användningen av fossilbaserade produkter. Till exempel kommer Tyskland sannolikt att använda mer fossil naturgas om Sverige inte kan exportera lika mycket el.

I debatten hävdas ofta att avverkningarna ska minskas för att öka skogens kolsänka. Motivet är att på kort sikt maximera skogens bidrag till att nå klimatmålen - med andra ord att nå de mål vi satt upp för de kommande 30 åren. Men 30 år är en kort tid inom skogsbruket. När vi avverkar får vi råvara för att producera produkter som kan ersätta produkter med större klimatbelastning. När skogen växer upp kommer den så småningom att återigen ha bundit samma mängd koldioxid, även om det tar mer än 30 år. Att i stället pumpa upp olja för att tillverka samma produkt baserat på fossil råvara är däremot inte en process som är en del av ett kretslopp. Att lösa klimatutmaningen genom att låta skogen växa och i stället pumpa upp olja är att hantera problemet på kort sikt, men att lämna över problemet till kommande generationer.

Minskade avverkningar är med andra ord inte en universallösning. Det finns en motsättning mellan att minska avverkningarna för att till exempel främja biologisk mångfald och att långsiktigt minska de negativa effekterna på klimatet. Det Svenska kyrkan borde göra är därför att:

• Bruka skogen effektivt för att producera så mycket förnyelsebar skogsråvara som möjligt.
  • Bestämma hur mycket skog som ska skyddas eller brukas med alternativa metoder för att främja biologisk mångfald och uppnå andra skogliga ekosystemtjänster
  • Vara medveten om att minskade avverkningar innebär att man på lång sikt försämrar möjligheten att påverka klimatet positivt.

Johan Oja, docent i träteknik och chef för teknikstaben vid träförädlingsföretaget Norra timber

Utredarens förslag har ett snävt ”rikemansperspektiv” men tar inte alls ansvar för skapelsen. Det är någon annans skog som ska avverkas eller så ska vi använda mer oljebaserade produkter.