Debatt: Släpp högmässorna loss - det är VÅR kyrka

Lars Tillenius, musikdirektör
När många högmässor är så erbarmligt tråkiga så är det nog inte konstigt att de är oattraktiva, skriver debattören.

Det är församlingens kyrka och gudstjänst. Den enbart präststyrda kyrkan/gudstjänsten behöver släppas loss.

Jag har under 40 år tjänstgjort som organist och de senaste åren varit vanlig gudstjänstdeltagare i olika församlingar och har då och då undrat varför högmässan blivit glesbefolkad.

I en ledare i Kyrkans Tidning dryftas att få vill fira högmässa. Gudstjänster över lag bör inte recenseras, de ska upplevas. Men när många högmässor är så erbarmligt tråkiga så är det nog inte konstigt att de är oattraktiva. (Stackars konfirmander! ) Att det är klockan 11 en söndag bidrar också, inte minst för att affärerna är öppna.

Vilken högmässoordning/alternativ som än väljs så hjälper inget om den som leder och predikar inte har en glöd och kärlek till sin församling och till evangeliet. Om prästen bugar sig till höger och vänster är oviktigt och irriterar gudstjänstdeltagarna. Om prästen känner sig osäker på att sjunga så går det med lätthet att läsa eller överlåta sången till en körsångare.

Jag har några gånger lyssnat till predikningar i England och varje gång har predikanterna berättat någon anekdot som passar in och fått församlingen att högljutt skratta. De har också haft ett avspänt sätt att agera. I nämnda land kan också organisterna spela psalmer så att det sjunger om hela kyrkan. De håller tempo, anpassar tonhöjd och låter församlingen andas och bär så upp sången.

Lars Tillenius,
musikdirektör

Håkan
Nu flockas inte skarorna direkt i de alltför många församlingar där man inte ids fira högmässa heller...
Hej Lars, håller helt med dig. Det är församlingens kyrka och gudstjänst. Vi måste få kyrkan att komma loss. Spela psalmer så det sjunger om hela kyrkan. och präster som predikar så folk förstår och tar till sig budskapet. För ett par år sedan skrev jag i KT om mer lättsam musik i kyrkan men det blev höga protester präster och organister. Men jag håller fortfarande på att vi måste ge våra besökare det innehåll de önskar i våra gudstjänster, annars kommer medlemstappet aldrig att sluta.
Instämmer
SVK medlem
Katarinamässan tilltalar inte alla, vilket är bra, för då skulle man behöva ha mässa hela söndagen. En Katarinamässa är motsatts till tom och tråkig, tycker alla de som regelbundet går i mässan. Men biskopen och domkapitlet I Stockholms stift tycker inte om Katarinamässan, för den avviker nämligen från handboken och övrigt reglemente. Men den avviker inte från Gud. Underförstått, en tom mässa som följer reglementet är bättre än en fullsatt som avviker. "Gå ifrid och tjäna Herren med glädje"
Mikael A
Hej Lars - det var bättre i Köping eller hur?