Vaxholm behöver fler hyreslägenheter

Åsa Klint (Posk), kyrkorådets ordförande i Vaxholms församling
Vi hoppas och tror att politikerna i Vaxholm inser vilken nytta detta tillskott av hyreslägenheter och bogemenskap ger. Om det skulle gå oss emot står prästgården där den står, svarar Åsa Kl

Församlingsmedlemmarnas medel ska inte gå till reparation av fastigheter som vi inte behöver, skriver Åsa Klint (Posk) i en replik.

Prästgården används inte av församlingen och har ett stort underhållsbehov. Församlingsmedlemmarnas medel ska inte gå till reparation av fastigheter som vi inte behöver, utan till att utveckla barn- och ungdomsverksamhet, omsorg om våra äldre, diakoni, gudstjänster, musik och körsång, gemensamhetsskapande aktiviteter med mera. Dessutom är kyrkan och andra fastigheter som används av församlingen i stort behov av underhåll.

1. Därför vill vi sälja till Svea Fastigheter Bostad AB trots att det inkommit ett högre bud:

Konceptet med bogemenskap tilltalar oss i POSK. Det är fantastiskt om vi som församling kan bidra till att människor som är ensamma kan komma samman i gemenskap. Det finns många exempel på hur olika former av bogemenskap bidrar till friskare liv och gladare människor. Dessutom tillförs Vaxholm ett 30–40 hyreslägenheter, en verklig bristvara i staden. I konceptet ingår också att församlingen kan få hyra en lokal i prästgården. Detta är ett erbjudande och inte ett villkor.

Det kan ge möjlighet åt den ideella föreningen En hjälpande hand att fortsätta sin verksamhet med språkkafé i prästgården, eller församlingen en ny möjlighet i sin verksamhet. Finns inte behovet, kan vi tacka nej. Svea Fastigheter Bostad AB har gjort sig kända på marknaden som en innovativ byggare och förvaltare av hyresfastigheter, med stark framtidsvision och nytänk i byggnadsteknik. De har fått flera fina utmärkelser bland annat ”Sveriges smartaste fastighet” och Västerås stads ”Årets hållbarhetspris”. Då församlingen arbetar för miljödiplomering, ligger Svea Fastigheter Bostads hållbarhetsstrategi med fokus på människan helt i linje med POSK:s värderingar.

Det har funnits flera intressenter till prästgården. De flesta har stupat på att församlingen skulle fortsätta att äga fastigheten och rusta upp den till tänkt ändamål. Då en omfattande upprustning måste ske, har den hyresnivå som krävts inte varit attraktiv för någon. Ett bolag har, med samma villkor angående detaljplaneändring, lagt ett högre bud. Då deras koncept var att bygga bostadsrätter och att ytterligare ett villkor var att byggplanen medgav minst tre våningar, ansågs detta inte vara ett intressant alternativ av POSK.

Vi vill värna om den fina bebyggelsen som finns i Vaxholm och anser inte att det behövs fler bostadsrätter. Vid kontroll hos Bolagsverket visar det sig detta bolag ha en omsättning på 143 000 kronor, samt endast en person anställd (2017). Vi har inte heller kunnat finna något referensprojekt hos detta företag. Det ska jämföras med Svea Fastigheter Bostad AB som byggt mer än 2 000 hyreslägenheter och har en projektportfölj på ytterligare 2 500 bostäder. Vi har även uppdragit åt mäklare att finna alternativa byggherrar. Detta har inte lyckats.

2. Därför vill vi inte ha en öppen budgivningsprocess:

Att bjuda ut på öppna marknaden medför stor risk för att prästgårdsbyggnaden kommer att försvinna, antingen fysiskt eller som en vacker byggnad i blickfånget när man svänger ner för backen från kyrkan. I gällande detaljplan får byggnation ske längs med hela Hamngatan, vilket innebär att en köpare skulle kunna utnyttja den rätten.

En värdering som utförts av en betrodd mäklare med god kännedom om Vaxholm, visar ett marknadsvärde på 13,8 miljoner, mot detta ska ställas Svea Fastigheter Bostads bud på 16 miljoner och det mervärde Vaxholm får genom ett antal nya hyreslägenheter och bogemenskap. Tankar har även funnits på att projektera och bygga i egen regi. Då vi inte besitter den kunskapen måste expertis utifrån anlitas. Sedan länge har Tradition och Förnyelse haft uppdraget att göra en kalkyl på denna möjlighet. Någon sådan har inte kommit.

3. Därför accepterar POSK att köpet villkoras av en detaljplaneändring:

En ansökan om planbesked kommer att inges till kommunen så snart beslut om intentionsavtal har tagits. Ett sådant besked ska kommun ge inom fyra månader. Detta beslut ger en indikation om att planen kan ändras. Vi hoppas och tror att politikerna i Vaxholm inser vilken nytta detta tillskott av hyreslägenheter och bogemenskap ger. Om det skulle gå oss emot så står prästgården där den står och det enda vi förlorat är tid.

Åsa Klint (Posk)
kyrkorådets ordförande i Vaxholms församling