Vigningstjänsten är kyrkans

Mika Wallander präst

Foto: Gorm Kallestad/TT och Libris förlag

Förhoppningsvis kan vi vara med om ett fokusskifte, skriver Mika Wallander.

REPLIK

Tidigare fick kvinnor inte bli präster på grund av kön. Idag måste alla som vill prövas för prästvigning i Svenska kyrkan förklara sig vara beredd att i alla uppgifter tjänstgöra tillsammans med andra som vigts till uppdrag inom kyrkans vigningstjänst oavsett deras kön. En liknande förskjutning har skett gällande äktenskapet.

Äktenskapet som ansågs vara en patriarkal ordning ses idag som en kärleksgemenskap. Hela biskopsmötet står bakom kyrkomötets beslut från 2009 om vigsel av par av samma kön. Vigselgudstjänstens ordning i kyrkohandboken gäller alla par som efter godkänd hindersprövning vill gifta sig i kyrkan. Varje enskild präst har emellertid genom vigselrätten rätt att utifrån ett könsperspektiv tacka ja eller nej till att genomföra vigseln. Idag är det fler präster som viger samkönade par än som inte gör det. Kanske kommer vi likt frågan om ”kvinnliga” präster, med tiden, få vara med om en glidning bort från könsfokuset. Biskoparna ansvarar för att anta prästkandidater och prästviga och några biskopar har valt att inte anta/viga prästkandidater som inte viger samkönade par. Det är helt och fullt biskoparna som äger denna fråga.

I Sveriges sju lagstiftade diskrimineringsgrunder; kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning eller ålder. I den arbetsorganisation som kyrkan har gäller samma lagar som i samhället i övrigt. Likt samhället i övrigt har kyrkan en lång och mörk historia beträffande synen på dem som avviker från normen och också en lång historia av att stå upp för dem som är utsatta på olika sätt. Jesus var normöverskridande på sin tid.

Svenska kyrkan värnar om att alla människor ska kunna känna sig välkomna och huruvida församlingar lyckas eller inte bedöms subjektivt. Det handlar om synliga och osynliga normer och värderingar på sopplunchen, högmässan, körövningen, öppna förskolan och språkcaféet. Det handlar inte enbart om hur församlingens präster ställer sig till samkönade vigslar utan om mycket mer än så. Somliga människors ”annorlundaskap” märks på utsidan, andras i de inre landskapen.

Anställda och förtroendevalda i församlingarna behöver värna allas rätt att känna sig trygga och välkomna, oavsett eventuella normavvikelser. Den ”smala” frågan om äktenskapssyn vidgas alltså. På Svenska kyrkans officiella hemsida står det: ”Svenska kyrkan ska vara en inkluderande kyrka, där hbtqia+ personer ska känna sig trygga och välkomna. Därför jobbar vi aktivt mot diskriminering och för inkludering.” Ett sätt att göra detta är att arbeta med inkludering, mångfald och öppenhet genom Svenska kyrkans processmodell Regnbågsnyckeln.

Processen riktar sig till församlingens anställda och förtroendevalda och består av utbildning, studiecirklar, visionsarbete och reflektion. Arbetet kräver mod och vilja att belysa förutsättningar för alla människor som vistas i en församling. Det ska bli intressant att följa utvecklingen i dessa samtal och frågor. 

Förhoppningsvis får vi vara med om ett fokusskifte – från enskild prästs ställningstagande för/ emot samkönad vigsel till hela församlingens förutsättningar att vara inkluderande tillsammans. Vigningstjänsten är som bekant kyrkans, även om vigselrätten är kopplad till person.

Mika Wallander, präst

Detta är en debattartikel i Kyrkans Tidning. Åsikterna som uttrycks i texten är skribentens egna.

Prenumerera på Nyhetsbrev

5 Kommentar

LÄGG TILL NY KOMMENTAR

Du måste vara inloggad för att kommentera. Klicka här för att logga in.

HA
Men den som äger frågan är Jesus Kristus och han säger med all tydlighet att äktenskapet är mellan en man och en kvinna.
Karin Janfalk, ledamot av Kyrkomötet för Öppen Kyrka
HA ska vara rädd om sin upplevelse av att ha hört Jesus Kristus tydligt tala. Det är vi inte så många som har gjort. Många av oss andra, anställda, förtroendevalda och kyrkotillhöriga vill nog mena att Gud (inkl. Jesus) räknar med det förstånd hen har utrustat oss med och det innebär att vi i samtalet med Bibelns texter också lyfter in erfarenheter, vetenskapliga rön och annan kunskap som hela tiden är i rörelse. Och många av oss känner oss helt trygga med att Jesus år 2024 omfamnar oss alla i våra olika och lika behov av att omgärda våra relationer av olika ramar där äktenskapets sådana är en form. Så tack Mika Wallander, vi hoppas på tidens möjlighet att verka helt enkelt.
Ansgar
Det är uppenbart att Karin Janfalks maktspråk grundas på agendadrivande subjektivitet. Världen har dock börjat vakna och är synnerligen trött på att en liten klick vilsna människor ska tvinga fram sin skeva världsbild, inte sällan med hot. En vis man sa ”Sola Scriptura” en gång. Låt oss hålla oss till det när vi tolkar Bibeln och låt dessa okristna intresseorganisationer dö ut.
Karin Janfalk
Delar gärna samtal också i kommentarsfält med dem som stiger fram under eget namn. Andras kommentarer lämnar jag därhän.
Minor
Det är lätt att skylta med eget namn när man har en majoritet bakom sig. Men även minoriteter ska få våga skriva sina åsikter utan att namnges och hängas ut på torget. Det stavas demokrati och yttrandefrihet.