Kyrkmålning representerar Sverige i europeisk konstsamling

Täbys kyrkmålning Döden spelar schack av Albertus Pictor är en av få svenska verk som valts ut till en digital samling med europeisk konst.

I Täbys kyrka finns ett stort antal målningar av Albertus Pictor, den tyske konstnären som kom till Stockholm under 1400-talet. Han har målat 39 kyrkor. Målningen i Täby har setts av många och berättar om hur döden spelar schack med en man.

Nu ingår målningen från omkring 1480 i den stora europeiska digitala konstsatsningen Europeana 280 som samlar över 300 betydande europeiska konstverk. Projektet syftar till att presentera ett gemensamt europeiskt bild- och formspråksarv, från Sverige har bara 14 verk valts ut och de allra flesta återfinns i museum.

Europeana 280 är ett samarbete mellan den digitala plattformen Europeana och kulturdepartement samt kulturinstitutioner från de 28 länder i Europeiska unionen plus Norge som medverkat. Varje land har ombetts att välja ut minst tio konstverk som finns i landet och som har varit tongivande för den europeiska konsthistorien.

I Sverige har Riksantikvarieämbetet haft uppdraget att samordna urvalet.

Elisabet Sandberg