Kyrkornas filmpris till Vinterberg

Den danske filmregissören Thomas Vinterberg fick det ekumeniska priset under filmfestivalen i Cannes för sin film Jagten.

Filmen skildrar läraren, spelad av Mads Mikkelsen, som börjar jobba på dagis och anklagas av ett barn för att ha gjort något som omvärlden tolkar som sexuella övergrepp. Och ryktena sprids som virus i det lilla samhället, skriver Svenska kyrkan på sin webbplats.

I motiveringen skriver juryn att Vinterberg ”visar oss ett nytt sätt att se på det moderna samhället vad gäller män och barn; saker och ting är inte alltid vad de verkar vara.”

Ett hedersomnämnande gick till den amerikanska filmen Beasts of the Southern Wild.

Den ekumeniska juryn leddes i år av schweizaren Charles Martig, teolog och filmkritiker. Övriga representanter kom från Frankrike, Togo, Kanada och Bulgarien.

Cecilia Jaensson Wallander

cecilia.jaenssonwallander@kyrkanstidning.se