Lappländsk kyrka jubilerar

Sveriges mest otillgängliga kyrka fyller 75 år i sommar. Viktoriakyrkan vid Överstjuktans strand i den lappländska fjällvärlden firades stort med en jubileumsgudstjänst i midsommarhelgen.

Men den kulturskyddade och nu firade kyrkan tynger sin församling.
- Vi klarar inte att ensamma bära ansvaret, säger kyrkoherden i Sorsele församling, Erik Hugo Johansson.

Icke desto mindre är Johansson mäkta stolt över den lilla träkyrkans väldigt speciella och nu 75-åriga historia. Enligt sägnen fick en äldre ortsbo på 1930-talet en uppenbarelse om att en kyrka skulle stå på platsen, i väglöst land mitt mellan Sorsele och Tärnaby.

Själva bygget var dock besvärligt. Inga vägar på miltals håll och allt virke fick fällas och sågas på plats.
I dag är Viktoriakyrkan kulturskyddad och ett populärt besöksmål för fjällvandrare och andra som lyckas ta sig till den avlägsna platsen. Sommartid hålls tre gudstjänster där, men när björklöven gulnar i augusti bommas allt igen.
- Vi har inte råd att hålla Viktoriakyrkan varm under vintern. Och egentligen inte heller att sköta om den som vi borde, suckar kyrkoherden Erik Hugo Johansson.

Bertholof Brännström