Ändring i trosbekännelsen ska lösa tusenårig konflikt

Medlemmar i The international Lutheran-Orthodox joint theological commission träffades i Kairo, Egypten för att diskutera nicenska trosbekännelsen. Foto: George Adib

Steg mot läkande av urgammal splittring har tagits mellan Lutherska världsförbundet och de ortodoxa kyrkorna. I ett gemensamt uttalande rekommenderar de att den nicenska trosbekännelsen används utan tillägget "och Sonen".

Lutherska världsförbundet och de ortodoxa kyrkorna har gjort ett gemensamt uttalande om den nicensk-konstantinopolitanska trosbekännelsen, också kallad den nicenska trosbekännelsen. (Se faktaruta).

I uttalande står att man rekommenderar att översättningar av den nicenska trosbekännelsen utan orden “och Sonen” (filioque på latin) används.

Filioque-tillägget, som behandlar den helige Andes uppkomst, har varit orsaken till en tusenårig splittring mellan kyrkorna i öst och väst.

Vill att uttalandet ska bidra till läkande

Den nya rekommendationen görs, står det i uttalandet, “med förhoppning om att detta ska bidra till läkande av urgamla splittringar mellan våra grupper och möjliggöra för oss att tillsammans bekänna tron från det ekumeniska mötet i Nicea år 325 och Konstantinopel år 381”.

I uttalandet uttrycks också en förhoppning om att ett fokus på den ursprungliga formuleringen av den nicenska trosbekännelsen bidrar till  förnyad teologisk reflektion kring treenigheten och den helige Andens roll.

"Ett väldigt viktigt ekumeniskt steg"

Uttalandet blev till när Lutherska världsförbundet och de ortodoxa kyrkorna möttes i Kairo, Egypten, i maj och är resultatet av över 40 års dialog mellan kyrkorna. Nästa år är det 1 700 år sedan mötet i Nicea. Överenskommelsen mellan Lutherska världsförbundet och de ortodoxa kyrkorna är en viktig del inför jubileet.

Peter Lindvall

– Man har verkligen haft goda samtal, fördjupat sin kunskap och delat reflektioner och forskning med varandra. Att då komma överens om något som man en gång varit oense om, är ett väldigt viktigt ekumeniskt steg, säger Peter Lindvall, chef för kyrkokansliets enhet för pastoral utveckling med ekumenik.

Ändringar i kyrkohandboken ska undersökas

I Svenska kyrkans kyrkohandbok används den nicenska trosbekännelsen med orden “och Sonen”. I kyrkoordningen står dock att vid ekumenisk mässa med en ortodox församling kan ansvarig präst besluta att utesluta formuleringen.

– Det betyder att på ett vis har vi redan rör oss i den riktningen. Men under hösten behöver vi titta på om detta ska innebära förändringar av kyrkohandboken eller inte, säger Peter Lindvall.

Om det blir aktuellt att ändra formuleringen av den nicenska trosbekännelsen i handboken, blir det upp till kyrkomötet att fatta ett slutgiltigt beslut i frågan.

Fakta: Nicenska trosbekännelsen i Kyrkohandbok för Svenska kyrkan

Jag tror på en enda Gud, allsmäktig Fader,
skapare av himmel och jord,
av allt vad synligt och osynligt är;
och på en enda Herre,
Jesus Kristus, Guds enfödde Son,
född av Fadern före all tid,
Gud av Gud, ljus av ljus, sann Gud av sann Gud,
född och icke skapad, av samma väsen som Fadern,
på honom genom vilken allting är skapat;
som för oss människor och för vår salighets skull
har stigit ned från himmelen och tagit mandom
genom den helige Ande av jungfrun Maria
och blivit människa;
som ock har blivit för oss korsfäst under Pontius Pilatus,
lidit och blivit begraven;
som på tredje dagen har uppstått, efter skrifterna,
och stigit upp till himmelen
och sitter på Faderns högra sida;
därifrån igenkommande i härlighet
till att döma levande och döda,
på vilkens rike icke skall varda någon ände;
och på den helige Ande, Herren och livgivaren,
som utgår av Fadern och Sonen,
på honom som tillika med Fadern och Sonen
tillbedes och äras
och som har talat genom profeterna;
och på en enda, helig, allmännelig och apostolisk kyrka.
Jag bekänner ett enda dop, till syndernas förlåtelse,
och förväntar de dödas uppståndelse
och den tillkommande världens liv. Amen.