Avtal uppsagt - Skao vill sänka ersättningen

Bilkörning på landsväg

Att jobba i ett stort pastorat kan innebära många timmar bakom ratten. Foto: Henrik Montgomery/TT

Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation och facken kunde inte komma överens om nya nivåer på ersättning för att köra egen bil i tjänsten. Därför saknas nu avtal. "Det här ställer till det för våra medlemmar," säger Jens Lagnestam, Vision.  

Detta är en låst artikel. Logga in
DIGITAL PRENUMERATION

En månad 9 kr

Få tillgång till allt på sajten i en månad för 9 kr. Därefter förnyas prenumerationen löpande med 105 kr/månad. Avsluta när du vill. 

  • Eget konto med full tillgång till kyrkanstidning.se
  • E-tidning - papperstidningen i digital form
  • Nyhetsbrev, temabilagor, poddar, quiz och det praktiska verktyget Idé & inspiration
Köp
Bilkörning på landsväg

Att jobba i ett stort pastorat kan innebära många timmar bakom ratten. Foto: Henrik Montgomery/TT

Sedan årsskiftet finns inget avtal som reglerar ersättning för anställda i Svenska kyrkan som använder egen bil i tjänsten.

Cecilia Herm

Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation (Skao) sa upp avtalet, kallat Bil 23, i somras och har sedan fört förhandlingar med fackförbunden. Parterna lyckades dock inte komma överens innan uppsägningstiden löpte ut sista december.  

– Vi gav ett förslag som jag uppfattar var helt rimligt. Det var en justering nedåt, men ingen dramatisk sådan. Men det sa arbetstagarorganisationerna nej till. Då hamnade vi där vi hamnade, att det finns inget Bil 23, säger Cecilia Herm, förhandlingschef på Skao.

Har fått 43 kronor per mil

Enligt avtalet skulle arbetsgivaren ersätta utlägg för parkerings- och trängselavgifter och betala självrisken vid skador på bil under tjänsteutövning. Där fastställdes också en milersättning till den anställda på 43 kronor per mil. 

– När avtalet träffades i avtalsförhandlingarna 2023 var drivmedelspriserna ovanligt höga, säger Cecilia Herm.

Nivåerna på milersättningen ska enligt avtalet utvärderas årligen av alla parter. Därför kallade Skao för drygt ett år sedan facken för att diskutera en justering.

– Vi ville diskutera ersättningen, för den låg lite högt. Då sa arbetstagarna att nej, någon justering nedåt skulle inte ske. Vår uppgift är bland annat att bevaka så att våra kollektivavtal inte blir kostnadsdrivande för arbetsgivaren och därför behövde vi säga upp avtalet.

Facket var nöjda

David Thell

Kyrkans akademikerförbund (KyrkA) hade gärna haft kvar det nu uppsagda avtalet.

– Vi fackliga uttryckte i förhandlingarna att man måste se till hela kostnadsbilden för att ha en bil, inte bara drivmedelspriserna, och att det inte var aktuellt att sänka ersättningen, säger David Thell, biträdande förhandlingschef.

Jens Lagnestam, församlingspedagog och ledamot i Visions förbundsstyrelse, säger att förbundet aldrig varit helt nöjt med avtalet, som är en kompromiss, men ändå hellre hade haft kvar det än att stå utan.  

Jens Lagnestam

– Det här ställer till det för våra medlemmar som kör otroligt mycket bil, vissa uppåt 150 mil i månaden, för att utföra sitt arbete, säger han.

– Våra medlemmar får nu inte ekonomisk täckning för utgifter när de utför arbete för arbetsgivarens räkning. Inte heller kostnadsersättning för eventuella skador på bilen under körning med eget fordon. Detta är problematiskt utifrån deras anställningsavtal.

Vill inte ligga kvar på Skatteverkets nivå

Nu är Skao:s rekommendation att arbetsgivarna ersätter enligt Skatteverkets schablonbelopp på 25 kronor per mil tills ett nytt avtal är tecknat.

Är det en skälig ersättning för användande av egen bil i tjänsten?

– Det är vad Skatteverket rekommenderar. Vi kommer att verka för ett högre belopp i ett nytt avtal, men det blir olyckligt om man börjar tillämpa olika bestämmelser lokalt. Vi tycker att det är viktigt att ha en enhetlig tillämpning, säger Cecilia Herm.

KyrkA har gett arbetsgivarna en annan rekommendation.

– En sänkning till 25 kronor innebär att medlemmen betalar arbetsgivarens verksamhet, för det är en för låg ersättning kontra kostnaden att äga och köra en bil. Vår rekommendation är att arbetsgivarna ska ta ensidiga arbetsgivarbeslut om att fortsätta följa det gamla avtalet tills det har tecknats ett nytt, säger David Thell.

Ska inte påverka avtalsrörelsen

Alla parter säger att det här är en separat fråga och vill inte att den ska påverka den stundande avtalsrörelsen. Något datum för när ett nytt bilersättningsavtal kan vara på plats kan de dock inte ge.

– Vi kommer att kalla till oss arbetstagarorganisationerna igen för att hitta en lösning. Vi kan sätta oss vid förhandlingsbordet i morgon, men det beror på när arbetstagarorganisationerna kan avsätta tid för det, säger Cecilia Herm.