Fredrik Haeffner sätter sig bakom sin rese-orgel och spelar det som i dag är psalm nummer 77:s femte vers:
“Herre, signe du och råde och bevare nu oss väl.
Herre, ditt ansikte i nåde lyse alltid för vår själ
Herre Gud, dig till oss vänd och din frid oss allom sänd.
O Gud Fader, Son och Ande, dig ske pris i allo lande!”
Titlar från en stor bredd av samfund är representerade på museet. Över 50 uppskattar Fredrik Haeffner det till. Och här finns allt från tjocka band till små, små tryckta häften.
Ovanligt instrument i samlingen

I samlingen finns också ett psalmodikon. Guiden bjuder in besökaren att själv spela några strofer på på instrumentet, som är en avlång låda med en enda sträng.
– Från 1600-talet och i på 1800-talet sjöng man väldigt långsamt. Det berodde bland annat på att folk inte var läskunniga och att bara fint folk ägde psalmböcker. Då fick klockare sjunga före.
– Psalmodikon, som kom från Danmark, blev mycket populärt och förbättrade psalmsången radikalt. Med det kunde klockaren leda i sången på ett enkelt sätt.
Unik psalmbok favoritobjekt
Ett av de objekt i samlingen som Fredrik Haeffner värdesätter högst är en förstautgåva av Jesper Swedbergs psalmbok. Psalmboken refuserades. 1695 kom en reviderad variant, med 80 färre psalmer än i Swedbergs förslag.
– Jag ville köpa den vid flera tillfällen, men Maria sa nej. Den var för dyr tyckte hon. När hon gått bort köpte jag den ändå, till hennes ära. Det är synd bara att jag inte fick göra det när hon levde.
Maria Lagerman var Fredrik Haeffners fästmö. De startade och drev museet tillsammans fram till hennes bortgång 2020. Nu driver han det vidare i hennes anda.