De ska göra 10 000 förslag till något hundratal psalmer

psalmer

Med i urvalsgruppen för nya psalmboken är: (bakre raden från vänster) Carl Sjögren, Carl-Henrik Svanell, Mattias Ekström Koij, Henrik Törnqvist, (mellersta raden) Jonas Östlund, Anderas Söderberg, Jesper Glans, Eva Stenström, Peter Alriksson, (främre raden) Noa Edwardsson, Sara Michelin, Maria Oldeberg Huusko, Hanna Engström, Sara Lindholm, Pernilla Radborn, Emil Holmberg, Lars-Åke Wikström och Isak Mellgren.
Vendela Sund och Gunilla Lindén saknas på bilden. Foto: Magnus Aronson /Ikon

20 präster, musiker och teologistudenter har valts ut för att spela en särskilt viktig roll i processen när ett hundratal psalmförslag ska väljas ut.

När Svenska kyrkan efterlyste bidrag till en ny psalmbok blev responsen stor. Som Kyrkans Tidning har rapporterat skickade det svenska folket in fler än 10 000 förslag på nya psalmer. Nu är 20 personer tillsatta som ska lyssna och sålla bland förslagen.

– Det blir en utmaning för dem att bedöma så många förslag, men vi tror det är möjligt. Det är en grupp som tar sig an detta med nyfikenhet.

Det säger Ann-Katrin Bosbach, som är med i den projektgrupp som arbetar med den nya psalmboken. Hon berättar att de 20 personerna är uppdelade i fyra grupper.

Kommer lyssna gemensamt på psalmförslagen

Varje grupp får sig tilldelad drygt 2 000 psalmförslag. Deltagarna kommer inte att lyssna på bidragen hemma, utan det sker på gemensamma samlingar med start efter sommaren.

– Vi tror att detta kommer pågå under åtminstone ett år, då kan vi ha ett urval klart, säger hon.

De som deltar i urvalet är kyrkomusiker och präster, men också några studenter inom teologi och musik.

– Vi har sökt människor brett, för att vi ville just få en stor bredd. De har alla en stor kompetens och en relation till psalmer. Det finns också en teologisk bredd och representanter från nästan varje stift, säger hon.

Psalmer som kan sjungas i grupp

Deltagarna kan inte bara välja favoritpsalmer utifrån personliga prefenser, utan det finns riktlinjer att följa. För att kunna bli aktuell för psalmboken måste förslaget följa Svenska kyrkans tro, bekännelse och lära.

– Den måste också kunna sjungas i grupp, det är själva grejen med psalmer, säger hon.

Hur tungt kommer gruppernas åsikter att väga?

– De hjälper oss att göra urvalet, och därmed blir deras röster rätt tunga. Men vi har också en expertgrupp som är mer fördjupande kring teologi, musik, hymnologi och språk som kommer att vara behjälplig när det finns ett första urval. Och i slutändan är det kyrkostyrelsen som beslutar vilka psalmer som ska provsjungas i församlingarna, säger hon.

Hoppas upptäcka psalmer med koppling till årstider

En av deltagarna är Noa Edwardsson som ser fram emot samtalen i gruppen.

– Som ung känner jag ett extra ansvar för att vara den yngre rösten i det här arbetet, säger han.

Förutom musik som kan tilltala yngre hoppas han upptäcka psalmer som kan knytas till olika årstider.

– Det saknas i dag. Vi har sommarpsalmer, men nästan inga för sensommaren. Många musiker vill välja psalmer baserade på årstid. Men jag hoppas också på bibelvisor, de har en plats, säger han.

"Ska kännas genuint och äkta"

Carl Sjögren är kyrkoherde i Mölndal, och han uppskattar att urvalsprocessen är så ”transparent och inkluderande”. Tanken på att lyssna igenom och rättvist bedöma 2 000 sånger kan dock göra honom matt.

– Men jag vet att det finns en väldig kompetens i gruppen, så jag känner mig trygg med den, säger han.

Han känner också ett ansvar. Som präst har han mött många människor som bärs av en psalm när de ligger för döden. En god psalm ska vara mer än vackra ord, menar han.

– Det ska kännas att det är genuint och äkta, och något som bär i lidande och plåga. Och förstås i glädje. Men man ska känna att människorna bakom den har levt så nära Jesus att det bär in i döden, säger han.

Hoppas på texter och ett nytt tonspråk

Sara Michelin, domkyrkoorganist i Linköping, hoppas på psalmer som har texter, och ett nytt och fräscht tonspråk, som talar till dagens människor. Hon skulle gärna se att det kom med nya lovpsalmer för de stora högtiderna.

– Man tenderar att sjunga de äldre lovpsalmerna, som jag tycker mycket om, men kanske finns det också nya sätt att formulera tacksamhet och lovsång.

Hon hoppas också på fler sånger som till uttrycket liknar psalmer som Gud för dig är allting klart och Blott i det öppna.

– Det är sådana psalmer som vi sjunger ofta. Man är inte trött på dem men det borde finnas fler.

Fakta: Vad händer nu?

Nu sållas några hundra sånger fram ur det omfattande inskickade materialet.

Kyrkostyrelsen beslutar sedan vilka sånger som ska provsjungas i församlingarna. I dag är bedömningen att provpsalmerna kan komma ut i församlingarna någon gång kring årsskiftet 2024/2025.

En ny psalmbok kan dock dröja så länge som till år 2030.

Fakta: Här är urvalsgrupperna för nya psalmer 2023

INGA BONDESSON
HAR EN PSALM SOM KAN ÖVERSÄTTAS TILL SVENSKA, SOM MINA DÖTTRAR SKRIVIT. Den heter Birds of Passage och kan sjungas och översättas sv dem. Finns på nätet under Baskery