De får Svenska kyrkans kulturstipendier 2024

Översta raden: Lisen Rosell och David Torstensson

Nedersta raden: Daniel Boyacioglu, Elin Övergaard och Vokalensemblen VoNo

Nu har årets kulturstipendiater utsetts. Fem stipendier delas ut i kategorierna scenkonst, bild, film, litteratur och musik. Här finns motiveringarna till stipendiaterna.

Ceremonin, då stipendiaterna får ta emot sina kulturstipendier på vardera 100 000 kronor, blir i Uppsala domkyrka den 24 oktober, tillsammans med mottagarna av samiska kulturpriset och lärande- och undervisningspriset.

Kyrkostyrelsen utser formellt stipendiaterna efter att en beredningsgrupp tagit fram underlaget. Så här ser motiveringarna ut i år:

Scenkonst

Lisen Rosell har tilldelats Svenska kyrkans kulturstipendium för sitt allkonstverk Man kan ju inte leva på luftbubblor och drömmar liksom. Verket utforskar teman som klass, familjerelationer och försoning med Östra kyrkogården i Malmö som scen.

I centrum står Sigurd Lewerentz Blomsterkiosk från 1969, där en dokumentär och känslomässig ljudvandring mellan en mor och dotter gestaltar den komplexa relationen.

Lisen Rosell är scenkonstnär och skådespelare, aktiv inom ÖFA-kollektivet sedan 2006. Hon harr skapat verk som Grottbjörnens folk och Cuteness Overload. Hon har arbetat på flera stora scener, bland annat Unga Klara och Dramaten, där hon nyligen regisserade Den första rumpan. Hennes verk Forever Young valdes till scenkonstbiennalen BIBU 2023. Hon fortsätter att utforska teman kring kroppslighet och identitet på nya sätt.

Litteratur

Daniel Boyacioglu har tilldelats Svenska kyrkans kulturstipendium för sin Bönebok, en diktsamling med ett existentiellt djup som kombinerar musik och talspråk. Verket syftar till att vara ett underlag för samtal med Gud om det moderna livet, för både troende och icke-troende. Boyacioglu betonar att samtalet med Gud inte bör begränsas till kyrkan utan också kan äga rum i vardagen, som under en löprunda. Med ett angeläget tilltal berör han teman som skoskav, utmattningsdepression, rasism, och ensamhet, samtidigt som han reflekterar över hur man talar med någon som känner en bättre än man själv gör och som inte svarar.

Daniel Boyacioglu, född 1971, är en svensk poet med syrianskt ursprung, och även musiker, dramatiker och spokenword-artist. Han debuterade med diktsamlingen Istället för hiphop 2003 och har sedan dess gett ut flera böcker, senast Daniels Bok 2023. Boyacioglu har också släppt flera musikalbum, senast med gruppen Daniel4ever. Bland hans sceniska verk återfinns Dom älskar mig, dom älskar mig och Triumf och tragedi på Kungliga Operan. Han vann även svenska mästerskapen i Poetry Slam 2001 och 2002.

Musik

Svenska kyrkans kulturstipendium i musik tilldelas vokalensemblen VoNo för beställningen av nya körverk av tonsättaren Martin Åsander och textförfattaren Martin Gribbe. Verken utgår från de fem mänskliga sinnena och blir den musikaliska kärnan i projektet Echoes of tomorrow – ett möte mellan AI och levande musik. Under ledning av dirigenten Lone Larsen har de tolv professionella sångarna fördjupat sig i vokal och scenisk improvisation, vilket också blir en viktig del av detta innovativa konsertprojekt. Echoes of tomorrow utforskar gränslandet mellan mänsklig kreativitet och teknologins möjligheter.

VoNo, som grundades för 25 år sedan, är kända för sin unika kombination av improvisation, nyskapande kommunikation och hög musikalisk kvalitet. De gestaltar på olika sätt vad det innebär att vara människa genom sina konsertföreställningar. Gruppen har fått utmärkelsen Årets kör, spelat in flera album och turnerar flitigt i Norden och Europa. En av deras framstående föreställningar är Flickan med svavelstickorna – Passionen, som hade premiär på Folkoperan.

Film

Elin Övergaard får Svenska kyrkans kulturstipendium för att utveckla långfilmen Blåsfisken om psykisk ohälsa. Filmen skildrar Lo, 12 år, som kämpar för att ta plats i sin egen familj och hur hon även som vuxen kämpar för en plats i samhället. Blåsfisken är ett familjedrama och samtidigt en skildring av vårt samtida individualistiska samhälle. I en tid där cirka 100 000 unga står i kö till BUP för vård av psykiska ohälsa, vill Elin Övergaard göra upp med klichéartade skildringar av ett ämne där framför allt unga tjejer ofta porträtteras på ett kontraproduktivt och destruktivt sätt.

Elin Övergaard är född 1994 i Uppsala och uppvuxen i USA och Sverige. Hon är utbildad vid Stockholms konstnärliga högskola och har även studerat vid Akademin Valand film samt Filmcentrum Stockholm. Elin Övergaard har bland annat regisserat kortfilmen Ingen lyssnar som vann kortfilmspriset Startsladden vid Göteborgs filmfestival och var nominerad i kortfilmssektionen vid Cannes filmfestival samt Guldbaggen.

Bild

David Torstensson får kulturstipendiet 2024 för sitt projekt Läsesällskapet, en fortsättning på essäfilmen Att ha rätt, från 2023, där konstnärens pappas engagemang i ett litet kommunistiskt förtruppsparti ställdes i relation till dennes frikyrkliga bakgrund, med frågor som: Kan himmelriket och det klasslösa samhället sägas likna varandra?

Det uppföljande verket utgår från material kring den småländska väckelserörelse som kallades åkianerna, efter grundaren Åke Swensson. Sekten existerade under några få år i slutet av 1700-talet i Älmeboda, Linneryd och Ljuder socken, och drog till sig många anhängare tills den slutligen kom i konflikt med svenska kyrkan.

Flera av dess centralgestalter blev placerade på Danviks dårhus. Vad kan vi lära idag av deras erfarenhet? Materialet kommer att bearbetas och utforskas i teaterns form, i fyra workshops vid Sigalycke folkskola iTingsryd, och presenteras inom ramen för Smålandstriennalen.

Taggar: