Under sju år har boende i hela Karlstads stift fått tidningen Kyrknytt som ges ut av Karlstads pastorat och stiftet i samverkan, i brevlådan fyra gånger per år. Men nu blir det en förändring enligt ett beslut av stiftsstyrelsen.
–Ja, det är det sista stiftsgemensamma numret som ges ut nu i dagarna, berättar Christine Vermcrantz, kommunikatör i Karlstads stift.
Uppskattad tidning
Kraftigt ökade kostnader för tryck och distribution föranledde att Karlstad stift genomförde en läsarundersökning med hjälp av undersökningsföretaget Novus. Det visade sig att de som läste tidningen uppskattade den mycket, men att läsarna främst var äldre kvinnor som ofta redan hade anknytning till kyrkan.
–Vi funderar mycket på hur vi ska nå ut till fler människor, särskilt de yngre. Hur ska vi nå utanför ”kyrkbubblan” till dem som inte har så nära relation till kyrkan. Vårt medielandskap har förändrats mycket och traditionella tidningar når inte alla. Vi behöver använda oss av andra kanaler, säger Christine Vermcrantz.
Kvar i några församlingar
Kyrknytt startade som församlingstidning för Karlstads pastorat i början av 1990-talet och i den nyligen genomförda läsarundersökningen var det något fler i Karlstad-Hammarö pastorat som öppnade och tittade i tidningen än i övriga stiftet. Karlstad pastorat kommer att fortsätta produktionen av tidningen och dela ut den i pastoratet och två närliggande församlingar.
Stiftet å andra sidan väljer nu andra vägar för sin kommunikation och har analyserat vad som kan göras för att nå yngre personer som skulle kunna närma sig kyrkan.
Nådde unga män
Vid ett par tillfällen har Karlstad stift gjort filmer under temat ”Tuffa tider” som har legat på Youtube och även köpt annonsplats med en sommarkampanj på olika webbaserade kanaler, bland annat Snapchat.
–Vad vi kan se av resultatet så ser det ut att vara uppskattad av yngre personer. Annonsen på Snapchat nådde ovanligt många unga män, vilket ju är en grupp som är svår att nå annars, säger Christine Vermcrantz.