Lutheraner har inte samma fallenhet som katoliker för att ta till sig kristendom genom livsöden och helgon, varför är det så?
– Det stämmer, man får beundra Zlatan och massor av andra människor men när det gäller trons liv blir det känsligt. Kanske för att det finns en rädsla – ibland med rätta – för att vissa ska framstå som heligare än andra, att de har större andlig muskelmassa. Tanken att man kan gradera helighet.
Men kan man inte det då? Det verkar ju så när man läser om Teresa av Avilas resa i olika rum allt längre in i ”den inre borgen”?
– Ja, karmeliterna är helt klara på att det går. Och vi människor gör det ganska ofta när vi möter andra som vi uppfattar som väldigt heliga. Men samtidigt tror jag vi ska vara lite aktsamma. Det är bra att försöka växa i helighet men vi behöver inte vara så fruktansvärt resultatinriktade, ”har du 75 procents helighet och jag 80?”
Karin Johannesson skrattar. Sedan tillägger hon att det kan bli både för mycket och för lite kritik av de rörelser som försöker gynna trons liv eller mänsklig växt. För mycket kritik riskerar att stänga ute de människor som är intresserade av andliga övningar men blir varnade för självgodhet och ”gärningsrättfärdighet”. För lite kritik lämnar fältet fritt för andlig tävlan och avundsjuka.
– Jag har befunnit mig i sammanhang som varit rena bodybuilding-tävlingen i trons värld. Man räknar upp alla sina meriter på det andliga cv:t med antal lästa böcker och si och så många retreater på ett år. Så här finns en ambivalens. Lite eftertanke och reflektion på det området är viktigt, för människors skull.
Man går iväg på yogapass eller åker bort. Här behöver kyrkan framhålla att så tänker inte vi.
– Men jag ser också en risk att det blir trist och poänglöst om vi inte alls talar om helgelse och att mogna som människor. Att allt bara rullar på och vi är alla samtidigt syndare och rättfärdiga och kan inte bli nåt annat, så varför ska jag bry mig egentligen?
Men Luther menade ju att när man inser att det inte hänger på vad jag gör, då blir min kärlek förlöst och jag kommer automatiskt att göra allt för andra. Hade han fel?
– Nej, jag tror att han hade rätt. Thérèse av Jesusbarnet tycker jag ligger väldigt nära Martin Luther här. Hon betonar att allt är nåd, och även allt det goda hon gör för andra människor är nåd. Det är något hon tar emot, inget hon pressar sig till.
– Senare i sitt liv kommer Martin Luther på att det finns en risk att vi blir jättebra påskpredikanter men dåliga pingstpredikanter. Att vi talar om syndernas förlåtelse och att du blir rättfärdig genom tro men är dåliga på att prata om helgelse.
Hur skulle växandet i tro kunna gå till, ser du några redskap eller hjälpmedel?
– Det där intresserar mig, vad har vi för redskap? I kloster finns en sund dygnsrytm för att både vila, arbeta, be och ha sin fritid. Men vi lever inte i kloster så hur gör vi då?
– Jag tror att a och o är att kunna stanna upp en stund, att kunna gå in i sin inre kammare. En annan sak är att inte se på livet så dikotomiserande: det här är min andliga stund medan all den andra tiden tar mig bort från andligheten. I stället behöver vi träna oss i att allt hänger ihop.
– Under dagen möter jag människor och utför olika uppgifter – allt det är min andliga träning. Där har Luther något att säga. Teresa av Avila har också något att säga när hon skriver till sina systrar som gnäller över att de har kökstjänst och inte bara får be att ”Gud finns ju här bland grytor och kastruller”.