Förstår vi inte längre innebörden av ordet helig?

Anders Nyberg

Foto: Getty

Var finns toleransen när vi anser oss att ha rätt att skända en broder i yttrandefrihetens namn?

Jag växte upp i ett land där jag tidigt fick höra att ”där man bränner böcker, kommer snart människor att brinna.” Jag minns att jag undrade om det verkligen kunde stämma men fick till svar att när man bränner böcker så är det inte papperet man försöker bränna utan andra idéer, och det visar sig sen vara en märkbart kort väg mellan papper och människor.

Nu bor jag i ett land där inte bara heliga skrifter bränns utan där pyromanförsök mot invandrarförläggningar inte ges mycket medial uppmärksamhet.

Och i annars rätt sansade spalter som DN:s ledarsida skrivs det att det är ju på sätt och vis synd att inte det bränns Biblar och Tora-rullar också för jämlikhetens, demokratins och yttrandefrihetens skull.

Vad är det som gått så snett?

Hur kan vi inte se, det man självklart ser i Irak, Jemen och i stora delar av världen, att det inte är papper vi bränner? Förstår vi inte att det är just yttrandefriheten vi kränker när vi eldar upp andra människors heligaste uttryck och yttranden?

Eller kan det vara så att vi inte längre förstår innebörden av ordet helig? Utan den förståelsen så är det förstås ingen skillnad på en börsnotis, en roman, eller en koran? Papper som papper. Och allt har jag min självklara rätt att ifrågasätta. Och allt brinner lika bra.

Jag växte upp i en familj och ett land där vi kunde stå ute i tystnad på en hjortronmyr och känna en oerhörd förundran över skapelsens väldighet och generositet. Eller där vi åkte långt bort till mer kultiverade trakter och kunde stå inne på ett muséum i samma ordlöshet och förundran inför ett konstverk. Och det var primärt inte målningens eller myrens fysiska gestalt, penseldragen eller botaniken som uppfyllde oss, utan den vackra tanken bakom. Den som var omöjlig att greppa eller sätta ord på. Men som naturen eller den sköna konsten ändå gjorde ett ordlöst försök att fånga.

Eller än tydligare när vi steg in i en gotisk katedral och stumnade i hänförelse över skönheten där valven tycktes trotsa tyngdlagen och estetiken tiden. Men återigen var det inte den fysiska manifestationen som jag lärde mig känna hänförelse inför, för samma reaktion hände när vi klev in i det simplaste skärgårdskapell. Där hade en fattig befolkning snickrat ihop ett enkelt altare med till buds stående medel, men det altaret närmade vi oss med den största respekt för det var dessa människors uttryck för det heliga. Och det förtjänade, lika mycket som den gotiska katedralen, vår respekt för det gav uttryck för människans strävan, oavsett tid, rum och belägenhet, att manifestera det osägbara, det – och jag tvekar använda ordet medveten om att det förlorat mycket av sin läsbarhet och förståelighet – det heliga.

Sverige kan i många avseenden ses som världens mest sekulariserade land. Det finns i mitt tycke många positiva utslag av detta vad gäller rationalitet och tolerans. Men här visar sig vår ordlöshet inför ordlösheten i dess mest avslöjande ljus. Ty det är just dessa värden vi ytterst riskerar att förlora. Var finns toleransen när vi anser oss att ha rätt att skända en broder i yttrandefrihetens namn? Var finns rationaliteten när vi tillåter en desorienterad dansk att här ge uttryck för sina extremhögeråsikter (som hans hemland förmenar honom) och skada Sveriges diplomatiska relationer och handelsrelationer för en oöverskådlig tid och till ett ouppskattbart värde? Och gör oss till ett primärt terroristmål? Frågan behöver ställas till alla de som i rationalitetens namn förnekar konceptet helighet i människans verklighet.

Eldarna tänds och det är inte ”de andras” böcker som brinner. Det är i slutändan våra egna fingrar som blir svedda. Det är vår egen självrespekt och vår egen ”helighet” vi förmenar oss. Vi bränner fundamenten för vårt eget samhällsbygge. Konsekvenserna av det är oöverskådliga.

När vi inte har förmåga att se naturens okränkbarhet, dess helighet, återstår endast en ändlig resurs vars fina sand snabbt rinner genom timglaset. När vi inte förstår människans okränkbarhet brinner snart hatets eldar i våra egna stugknutar.

Vad vi gör mot andra gör vi mot oss själva.

Det har redan pågått alldeles för länge: stoppa självskadebeteendet innan skadorna är irreparabla.

Anders Nyberg

Detta är en debattartikel i Kyrkans Tidning. Åsikterna som uttrycks i texten är skribentens egna.

Taggar:

koranbränning

Prenumerera på Nyhetsbrev

9 Kommentar

LÄGG TILL NY KOMMENTAR

Du måste vara inloggad för att kommentera. Klicka här för att logga in.

Per
Att bränna en koran är framförallt ett sätt att visa sin avsky mot islam som trossystem, vilket inte bara är en lära utan en politisk idé. Koranen är ingen mysig bok som bara säger fina och snälla saker. Den är grunden för ett religiöst system som håller hundratals miljoner människor i förtryck och är grunddokument för samtliga av världens största terrororganisationer. Det är inte konstigt att vilja bränna den - om du försöker se saken från ett annat perspektiv än ditt eget. För många människor har Koranen samma negativa värde som Mein Kampf.
Hur skapar man konstruktiv dialog?
Men om man vill säga ifrån och åstadkomma konstruktiva förändringar hjälper det då verkligen att bränna en bok? Om man anser att något inte är bra finns det väl andra bättre sätt att protestera och arbeta för en förändring? Har de här personerna ens förklarat på ett ingående sätt varför de vill bränna dessa böcker? Har de försökt skapa en debatt eller ett samtal om de här frågorna? Har själv inte läst Koranen, men antar att den är lika komplex och mångbottnad som Bibeln. Kristendomen har också hållit människor i schack - då den lärde ut att detta livet är en jämmerdal och att man inte kan förändra det och att om man går den smala vägen så kommer man till himmelriket efter döden. Samtidigt finns ju helt andra, goda sätt, att vara kristen på. Det finns bland annat befrielseteologi. Och även många andra goda inriktningar och uppfattningar om vad det innebär att vara kristen. Och jag antar att det finns inom Islam också? Så det finns ju både dåliga och bra saker i religionernas namn. Det är ju också skillnad på sunni och shia islam, t.ex. Men det är klart att det är bra att uppmärksamma de förtryckande delarna av olika religiösa system. Lika väl som det är viktigt att kunna se de goda.
Per
Det är inte ett krav för att få demonstrera att man måste vara konstruktiv och resonabel. Och varför måste en koranbrännare vara konstruktiv när muslimer inte behöver vara behärskade i sin vrede?
Hur skapar man konstruktiv dialog?
Nej, det är förstås inget krav att vara konstruktiv men om man säger sig vilja protestera mot våld och förtryck och säger sig vilja åstadkomma en god förändring är det kanske bra att försöka föregå med gott exempel. Att ta vara på sin vrede och kanalisera den på ett konstruktivt, tydligt och samtidigt fredligt, sätt.
GÖRAN SAGEN
Förståelsen och känslan för det heliga har (S) medvetet försökt att beröva oss i Sverige genom årtionden i regeringsställning och som största parti i riksdagen, vår lagstiftande församling..Behandlingen av Svenska kyrkan sedan 30- talet visar (S) medvetna politik som idag drabbar också andra trosbekännare. Läs den avslöjande boken avJesper Bengtsson, en av (S) största ideologer"Reformismens väg - Socialdemokratin och Svenska kyrkan"
Johan
Svenska kyrkan är tyvärr delvis skyldig till denna utveckling. Svk har genom att trotsa den bibliska äktenskapssynen, förnekat Jesu gudomlighet och exklusivitet mm. visat att skrifter som har brukat kallas heliga inte alls behöver vara heliga.
Göran Rydland
Koranen saknar normgivningsmakt i sekulära Sverige. I sekulära Sverige grundas normgivningsmakten på demokratiskt beslutade lagar, som måste vara religiöst neutrala för att förebygga olösliga religiösa normkonflikter. I sekulära Sverige saknar otidsenliga och vidskepliga religiösa urkunder, som Tanach, Bibeln och Koranen, legitimitet och normgivningsmakt för upplysta medborgare. I sekulära Sverige ska upplysta medborgare inte tvingas underkasta sig otidsenliga normer, tabun och traditioner i religiösa trossamfund, som man överhuvudtaget inte tillhör. I sekulära Sverige omfattar religiösa trossamfundens normer, tabun och traditioner enbart trossamfundens medlemmar.
Paulin Hägglund
"Eldarna tänds och det är inte ”de andras” böcker som brinner. Det är i slutändan våra egna fingrar som blir svedda. Det är vår egen självrespekt och vår egen ”helighet” vi förmenar oss." Så sant. Väldigt fin text om viktiga frågor! Tack!
Nicklas Sundberg
Det är skillnad på att som samhällsinstitutioner bränna mängder av böcker som citatet ovan hänsyfta och när enskilda i symboliska bränning provocera och kritisera en av världens mäktigaste skrifter. Det finns islamofobi att ta på allvar för sin dödlighet. Det finns också ett brännmärkande av litteratur som innehåller politiskt inkorrekt språk, skrivits av rasister etc. som reducerar konst och konstnärer till det sämsta på bekostnad av förståelse, risk för självgodhet och risk att tappa perspektiv på samtid och mänsklighet. Människor är Heliga, och även Jesus kunde riva ner templet för det.
8

Lediga jobb

LEDIGA JOBB

Stockholms stift
Göteborgs stift
Västerås stift
Uppsala stift
Göteborgs stift
Stockholms stift